-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Självkörande
CES: Blackberry uppgraderar för självkörande bilar
Blackberrys QNX-system kommer i ny version för uppkopplade bilar, men även självkörande sådana.
Blackberry QNX används redan som system i en hel del bilar för att sköta uppkopplingen mot mobilen. Under CES-mässan presenterar de version sju av QNX med en hel del nyheter.
Systemet kör 64 bitarsteknik och ska vara kompatibelt med såväl ARM-processorer som X86-diton och ska funka lika bra i bilar som i tåg och medicinska robotar. Av den anledningen finns en hel del säkerhetstekniker inbyggda för att förhindra såväl skadlig kod som driftfel i systemet.
På CES demonstreras systemet i konceptbilar från Jaguar (Jaguar XJ) och Lincoln (Lincoln MKZ). I Fallet med Jaguar handlar det om instrumentpanelen och den uppkopplade bilen. Bland annat visas hur två operativsystem kan köras samtidigt på plattformen oberoende av varandra. Detta för att kunna starta om infotainment-systemet utan att instrumentpanelen och dess funktioner påverkas. Här finns även kaliberingsverktyg för ljudsystemet med i paketet.
Lincoln-bilen är istället ett koncept för självkörande bilar, där QNX är en grundbult i systemet. Här håller systemet koll på radar, kameror, GPS och diagnostiksystem. I det här fallet ska systemet kunna ”se” hinder eller farliga trafiksituationer och varna för kollisioner.
