-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Självkörande
CES: Blackberry uppgraderar för självkörande bilar

Blackberrys QNX-system kommer i ny version för uppkopplade bilar, men även självkörande sådana.
Blackberry QNX används redan som system i en hel del bilar för att sköta uppkopplingen mot mobilen. Under CES-mässan presenterar de version sju av QNX med en hel del nyheter.
Systemet kör 64 bitarsteknik och ska vara kompatibelt med såväl ARM-processorer som X86-diton och ska funka lika bra i bilar som i tåg och medicinska robotar. Av den anledningen finns en hel del säkerhetstekniker inbyggda för att förhindra såväl skadlig kod som driftfel i systemet.
På CES demonstreras systemet i konceptbilar från Jaguar (Jaguar XJ) och Lincoln (Lincoln MKZ). I Fallet med Jaguar handlar det om instrumentpanelen och den uppkopplade bilen. Bland annat visas hur två operativsystem kan köras samtidigt på plattformen oberoende av varandra. Detta för att kunna starta om infotainment-systemet utan att instrumentpanelen och dess funktioner påverkas. Här finns även kaliberingsverktyg för ljudsystemet med i paketet.
Lincoln-bilen är istället ett koncept för självkörande bilar, där QNX är en grundbult i systemet. Här håller systemet koll på radar, kameror, GPS och diagnostiksystem. I det här fallet ska systemet kunna ”se” hinder eller farliga trafiksituationer och varna för kollisioner.
