-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Comviqs bonus irriterar företag och Telia
Telia passar på att kritisera Comviq/Tele2 för konkurrentens bonus på inkommande samtal. Redan tidigare har många företag spärrat så att ingen bonus betalas ut när man ringer från företagets växel. Orsaken har varit att bonusen missbrukats och att anställda på detta vis ringt upp sin egen mobiltelefon och lagt av luren. Nu uppmanas kommuner och landsting att spärra sina växlar för att undvika att bli lurade.
Telia är ett av företagen som är hårdast i sin kritik gentemot Comviq/Tele2 och hävdar att det handlar om 100 miljoner kronor i bedrägerier va5je år.
- Vår bedömning är att det handlar om tusentals fall hittills och att det skulle kunna röra sig om 100 miljoner sen några år tillbaks, säger presschefen Hans G Larsson hos konkurrenten Telia till Sveriges Radios ekoredaktion. Han säger också att med många av landets stora växlar som kunder, är man väl medveten om problemet.
En av de drabbade är självaste Post- och telestyrelsen som råkat ut för bonusbedrägeri och det finns även exempel där privatpersoner som fått inbrott råkat ut för att inbrottstjuven passat på att tjäna bonus genom att ringa upp sin egen mobil.
Föga förvånande skiljer sig Telias bild av problemet från den bild man har hos Tele2. Där säger man sig ha ett bra samarbete med de som drabbats av missbruket.
- En kundstock på över en miljon ska inte behöva lida för ett fåtal missbrukar systemet, säger Lars Johan Jarnheimer, VD på Tele2 till Ekot.