-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Inga ryggsäckar levererade
Crowdfunding-kampanj utreds – kan handla om bedrägeri

Ett färskt fall som nu är under utredning i USA är utgör en tråkig påminnelse om riskerna med så kallad crowdfunding. Det handlar om ryggsäcken iBackPack som dragit in motsvarande 6,4 miljoner kronor på sajterna Indiegogo och Kickstarter, men som trots finansieringen inte levererats i ett enda exemplar efter tre års tid.
Den amerikanska handelskommissionen FTC utreder för närvarande en person vid namn Doug Monahan, som ligger bakom kampanjerna för ryggsäcken iBack Pack hos både Indiegogo och Kickstarter, det vill säga världens två största crowdfunding-plattformar (eller gräsrotsfinansierings-plattformar, om man så hellre vill). Totalt har ryggsäcken – som ska inkludera en wifi-hubb och ett batteripack – dragit in motsvarnade 6,4 miljoner kronor. Finansieringen var klar redan 2016, men backarna – alltså de privatpersoner som stoppat in pengar i projektet – har inte sett röken av någon ryggsäck ännu.
Webbsidan nedstängd
FTC har inte kommenterat huruvida man undersöker saken, men det finns vittnesmål från flera backare om att de fått frågor via e-post från FTC kring huruvida de fått sina produkter. Dessutom har Kickstarter bekräftat att man fått förfrågningar från FTC om finansieringskampanjen. Webbsidan för projektet iBack Pack är nu nedstängd och e-postadressen likaså. Det är i nuläget oklart om FTC kommer att vidta några åtgärder, men det föreligger vissa juridiska hinder innan man kan göra något. FTC måste till exempel bevisa att personen bakom finansieringskampanjen planerat att lura backarna.