Utlovar snabbare utcheckning

Davids erbjuder snabbkassa med Payair

Elektronikbutiken Davids erbjuder sedan i går en snabbare utcheckning i sin webbutik via mobila betalningsappen Payair.

Publicerad Senast uppdaterad

Sedan i går kan Davids kunder genomföra köp med sin mobiltelefon utan att behöva mata in några uppgifter eller logga in på webbplatsen. Kunduppgifterna, som exempelvis leveransadress och kortuppgifter, hanteras direkt i Payair-appen. Enligt Payairs marknadschef Helena Törnell är det just vid utcheckningen som vissa kunder tröttnar och avbryter påbörjade köp.

– Många besökare i webbutiker slutför inte de sista stegen i köpprocessen då de upplever att det är komplicerat och alltför tidskrävande, säger hon.

Med den nya lösningen väljer kunden en eller flera produkter, klickar på ”köp” och sedan på Payair-knappen på skärmen. Då visas transaktionens belopp samt en QR-kod som skannas med telefonen. Bekräftelsen sker via inmatningen av en pin-kod i appen. På många e-handelsplatser krävs idag att man först loggar in eller matar in leverans- och kontaktuppgifter innan man kan slutföra ett köp. Davids får samtliga kunduppgifter av PayAir. 

– För att få in ordern i appen krävs att man skannar QR-koden på vår e-handelssida. Vi får därmed samma möjlighet att kommunicera med kunden som om de handlade med ett annat betalsätt via hemsidan, säger Bernt-Erik Karlsson, e-handels- och marknadsföringsansvarig på Davids, till Mobil Business.

Snabbkassa-knappen finns även när du surfar i mobilen. Vid utcheckningen kan kunden välja Payair, vilket automatiskt öppnar appen. Efter inmatningen av pin-koden slutförs köpet. Samtidigt registreras kunden hos Davids och får efter ett par sekunder ett mejl med inloggningsuppgifter till nästa besök.

Davids kan även framöver erbjuda köp direkt ur reklamutskick och reklamskyltar.