Det är dags att betala
Operatörerna tampas med att bygga upp ett betalningssystem som känns legitimt för oss kunder. Vi ska uppleva att vi får ett mervärde för våra pengar. Det finns bra ett problem: Hur ska det gå till?
Jag kan nämligen inte låta bli att fråga mig: Vem i hela friden är intresserad av att punga ut med pengar för nedladdad information?
Det talas om personifiering och positionering - något som naturligtvis innefattar att även affärsidkare kan använda positionering när de skickar ut reklam till oss mobiltelefonanvändare. Därmed hoppas de att vi ska uppfatta det hela som information.
Tänk dig själv - du har skrivit i din profil att du är, låt oss säga, 30 år. Så en dag när du råkar
passera en parfymaffär dimper det ned ett glättigt reklamerbjudande om rabatt på antirynkkräm i nämnda butik. Inte nog med att du blir förnärmad av "informationen" - du måste betala för skiten också. Aldrig.
Inte en chans.
Att betala för den information som man skickar är nog lättare att acceptera för oss användare, men i takt med att mobiltelefonerna och handdatorerna
integreras allt mer med varandra och blir allt mer avancerade kommer vi naturligtvis ladda ned spel, dokument, stora mängder mejl och så vidare.
Frågan är: Vem ska betala? Kanske kan man filtrera på ett sådant sätt att man som användare betalar både för skickad och nedladdad data, förutom sådant som man inte själv aktivt laddad ned?
Tja, det kanske skulle fungera. Rent teoretiskt alltså. Men om det nu stämmer att det än i dag inte finns någon standard för betalning som
fungerar, trots att GPRS ska vara ett reellt faktum så snart som vid årsskiftet, torde det inte vara en lätt nöt att knäcka.
För några månader sedan läste jag också på den hemsida som GSM Association i Dublin har att
det skulle kosta mer för operatörerna att mäta hur stora paket som har
skickats än vad de skulle tjäna på det.
Sedan finns det ju andra som hävdar att det enda hållbara är så kallad flate rate - det vill säga att betala en engångssumma för att sedan kunna ladda ned och skicka så mycket information man önskar. I början av GPRS:s livstid är också detta vad operatörerna kommer att satsa på, enligt konsultföretaget Northstream.
Kanske som en medveten strategi, kanske som ett måste i väntan på den avancerade mätteknikens uppenbarelse.
Med andra ord: Operatörerna försöker uppskatta vad hela kalaset kommer att kosta för dem och sedan drar de till med en fast avgift.
Ja, men det låter väl vettigt kan man tycka vid en första anblick av lösningen. Men vid närmare eftertanke: Är det verkligen skäligt att de som
använder de mobila internettjänsterna måttligt ska betala för dem som surfar i tid och otid? Dilemmat kvarstår.