-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Se upp! Budfirma vanligaste bluffkamouflaget
Fejkmejl och sms: DHL och Microsoft mest drabbade av nätfiske – så genomskådar du bluffen

DHL passerar Microsoft som mest utnyttjade varumärket vid nätfiske.
Det är analysföretaget Check Point Research (CPR) som har publicerat Brand Phishing Report, som är företagets rapport för nätfiskeattacker under fjärde kvartalet. Rapporten visar på en kraftig ökning av nätfiskeattacker som kamouflerar sig som företaget DHL då 23 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till DHL. Transportföretaget ökade med 14 procentenheter jämfört med tredje kvartalet 2021. Därmed plockade DHL åt sig den föga åtråvärda förstaplatsen då man passerade tredje kvartalets etta Microsoft, som stannade på 20 procent under det fjärde kvartalet. Trea blev WhatsApp med 11 procent och fyra Google med 10 procent.
Tio i topp-lista för fjärde kvartalet 2021:
- DHL (23 %)
- Microsoft (20 %)
- WhatsApp (11 %)
- Google (10 %)
- LinkedIn (8 %)
- Amazon (4 %)
- FedEx (3 %)
- Roblox (3 %)
- Paypal (2 %)
- Apple (2 %)
Rapporten Brand Phishing Report visar vilka varumärken som kriminella använder i sina försök att komma åt personlig information eller bankuppgifter från privatpersoner och företag.
Skydda dig så här
Det kan alltså vara bra att vara extra försiktig om du får mejl eller sms från vad som ser ut som något av dessa bolag. DHL själva tipsar, och det gäller generellt även andra bolag, att de aldrig länkar till några andra webbplatser än deras egna och aldrig anävnder eposttjänster som Yahoo eller Gmail för att skicka mejl till kunder. I sms-bedrägerier använder ohederliga ofta en URL-förkortare som bit.ly/ för att maskera vilken sajt länken faktiskt leder till, så det kan vara ytterligare ett tecken på att något inte står rätt till.