Smidig med 4G

Doro: ”Det här blir en storsäljare”

Vi har träffat nordenchefen på Doro som fokuserar på seniormobiler och smarta hälsotjänster.

Publicerad Senast uppdaterad

På mässan i Barcelona lanserar Doro den nya telefonen Doro 8030, deras första 4G-telefon i det här lite smidigare formatet med 4,5 tums skärm. Framträdande är liksom i Doro 825 (som vi kollade in på IFA-mässan) menysystemet som istället för att vara centrerat kring appikoner fokuserar på verb, alltså vad du vill göra oavsett vilken app det handlar om. Du väljer till exempel i ett första steg direkt på startskärmen att du vill skicka något. Nästa steg blir att välja vad du vill skicka, om det är en bild, ett meddelande eller en adressbokspost och sedan i sista steget vem du vill skicka det till. Du kan fortfarande få fram en ikonlista med tillgängliga appar på vanligt sätt om du vill det någon gång, men det är det uppgiftsbaserade gränssnittet som är i fokus.

Billigare med mindre skärm
Doro 8030 lite neddragna specifikationer än storebror 825 som vi nyss testat. Doro 8030 har 4,5 istället för 5 tums skärm och 5 istället för 8 megapixel i kameran. Prislappen på 2000 kronor gör att nordenchefen Johnny Davou tror på en framgång försäljningsmässigt.

Utöver telefonerna visar Doro också upp omvårdnadstjänsten Doro Connect and Care. Det är ett sätt för den äldre att få hjälp i vardagen från släkt och vänner. Doto har även hjälputrustning som riktar sig till kommuner och kandsting, men Doro Connect and Care är något helt annat. Här kan den som har en Doro-telefon, för tjänsten finns inbygd i de flesta av modellerna, be vänner, släkt och närstående om hjälp.
– Det kan handla om att byta en trasig glödlampa, köpa mat eller bara se till att allt är okej, berättar Johnny Davou.

Användaren ber anhöriga om hjälp direkt i telefonen. Funktionen Doro Connect and Care finns installerad från början.

Anhöriga kan ladda ner en app i antingen Android eller Ios för att ta emot meddelandena och på det viset enkelt vara till hands. Appen finns alltså i både Doros smartphones och i de enklare telefonerna.

Den anhörige kan svara på hjälpförfrågningar direkt i den app som man kan ladda ner både till Ios och till valfri Android-mobil.

Hur ser fördelningen ut där i er egen försäljning? Är smartphones på väg att ta över helt?
– Nej, vi ser idag att tjugo procent av de telefoner vi säljer är smartphones. Antalet sålda smartphones ökar, men det gör antalet enklare featurephones också. Sedan på sikt ser vi dock att smartphones förmodligen kommer att stå för en allt större andel, avslutar Johnny Davou.