Flod av kvartalsrapporter

Dystert för Samsung, Apple, Sony, LG – upp för Huawei, trots allt

En lång rad bolag har släppt sina kvartalsrapporter med resultaten för de senaste månaderna och när det gäller mobiltillverkarna pekar det mesta nedåt.

Publicerad Uppdaterad

Den av mobiltillverkarna som tydligt går mot strömmen är Huawei. Trots den amerikanska blockaden och förbudet mot att göra affärer med bland annat Google så visar den kinesiska tillverkaren fortsatt tillväxt och ökad försäljning. Huaweis siffror gäller för hela första halvåret där enbart den senare delen berörs av bolagets nu omtalade motgångar och den amerikanska konflikten. Under första halvåret i år ökade Huawei antalet skeppade telefoner till 118 miljoner enheter. Då räknar man med även varumärket Honor och jämfört med året innan är det en ökning på 24 procent. I ett uttalande menar styrelseordföranden för Huawei, Liang Hua, att bolaget ser ökad försäljning även under perioden efter att blockaden infördes.

Utmaningar för många

Visst har Huawei stora utmaningar framför sig, det betonar även Liang Hua, men det ser tufft ut även för andra. Sony har efter det sämsta kvartalet någonsin och enbart 900 000 sålda mobiler. Även LG rapporterar försämrad försäljning från en redan låg nivå. LG:s mobildel rapporterar sjunkande försäljning, 21,9 procent lägre än samma kvartal förra året. I årets första kvartalsrapport från LG hoppades man att “lanseringen av LG V50 skulle skapa ett positivt momentum” under det andra kvartal som man nu redovisat, men några sådana tecken finns alltså inte.

Jättarna Apple och Samsung

Såväl Samsung Electronics som mobildelen av bolaget rapporterar stora, men minskade vinster jämfört med tidigare och resultatet lever inte upp till de mål Samsung själva satt upp. Samsungs mobilförsäljning ökade under kvartalet jämfört med året innan, men det är främst Galaxy A-serien som står för ökningen medan försäljningen av flaggskeppsmobiler går sämre jämfört med förra året och efterfrågan på S10 uppger Samsung är svag.

Hos Apple ser vi fortsatt nedgång för Iphoneförsäljningen som minskar tydligt jämfört med samma kvartal för ett år sedan. Ipad, tjänster och wearables är däremot områden där försäljningen ökar, men det är från betydligt lägre nivåer än den så omfattande Iphone-försäljningen.

Källa