-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Amazon har bekräftat saken
Echo-högtalare skickade ljudfil med konversation till slumpvis utvald kontakt
Portland-familjens Amazon Echo-högtalare spelade av misstag in en konversation i hemmet och skickade dessutom sedan ljudfilen till en av familjens bekanta. Det ska enligt Amazon vara en extremt osannolik kedja av missförstånd som ska ha vara skälet till incidenten.
Kvinnan i den familj som det nu rapporterats om fick en dag ett oväntat samtal från en vän till hennes make. Vännens första ord ska ha varit ”Koppla ur alla era Echo-enheter omedelbart”. Han trodde att familjen hade blivit hackad, då han av någon till synes outgrundlig anledning fått en ljudfil skickad till sig, där en konversation från familjens hem spelats in. Konversationen handlade förvisso om någonting så harmlöst som parkettgolv, och därmed var väl familjens integritet kanske inte kränkt på något allvarligare plan, men det hela väcker ändå en hel del frågor kring hur säkra AI-högtalarna är ur integritetssynpunkt.
”Osannolik händelse”
Enligt Amazon är hela incidenten resultatet av en smått osannolik kedja av misstolkningar som Echo-högtalaren gjort. Detta efter att man noggrant gått igenom enhetens loggar. Dels ska den ha väckts av ett ord som den tolkat som ”Alexa” (det vill säga namnet på AI-assistenten som Echo är baserad på), dels ska den av misstag ha uppfattat att den skulle spela in och skicka konversation till någon. När AI-assistenten frågat vem, så ska den även ha misstolkat någon del ur konversationen som ett namn i kontaktlistan och dessutom ska den sedan av misstag ha uppfattat ett ”ja” som svar på huruvida man verkligen ville skicka filen.
Amazon säger att man nu har vidtagit åtgärder för att förhindra att liknande misstag sker i framtiden, men går inte in på exakt vad det handlar om för åtgärder.