-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Externt bolag får uppdraget
Efter störningarna: Tele2 gör stor översyn av sitt svenska mobilnät
Tele2 har flera gånger det senaste året drabbats av nätstörningar som hindrat kunderna från att använda sina telefoner. Nu agerar man för att slippa fler liknande problem i framtiden.
Det var senast i mitten av juni som Tele2 flera dagar i rad drabbades av problem som gjorde att kunderna inte kunde ringa. I slutet av juni gick Post- och Telestyrelsen som bevakar operatörerna ut med sin årliga rapport om driftstörningar och hur operatörerna skötte dessa. Där menade myndigheten att operatörerna generellt sköter sin rapporteringsplikt, men att samma typ av fel återkommer allt för ofta och att operatörerna inte är tillräckligt bra på att vidta åtgärder för att samma typ av incidenter inte ska inträffa gång på gång.
Granskar komponenter och infrastruktur
Kanske som en följd av denna kritik meddelar Tele2 idag att man ska göra en översyn av sitt mobilnät. Enligt Tele2 handlar det om en omfattande nätöversyn där man ska detaljgranska såväl infrastruktur som nätverkskomponenter. Översynen kommer att genomföras av ett externt bolag som nära kommer samarbeta med Tele2:s nätorganisation.
– Vi har upplevt ett antal allvarliga driftstörningar under det senaste året, med omfattande påverkan för våra kunder. För att säkerställa att Tele2 har det mest pålitliga mobilnätet initierar vi nu en omfattande översyn för att identifiera viktiga förbättringsområden, säger Thomas Helbo, nätchef på Tele2-koncernen i ett uttalande.
Tele2 delar framförallt nät med Telenor för 2G och 4G men de problem som Tele2 drabbades av i mitten av juni drabbade inte Telenor på samma sätt, utan problemen var just för Tele2:s kunder.
Översynen av mobilnätet inleds idag den 1 juli och väntas pågå i minst tre månader.
