-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Mobila betalningar
En miljard swishat till SJ
Sedan SJ införde Swish som betalningssätt har det snabbt blivit det populäraste sättet att köpa tågbiljett med appen.
Det var för lite mer än ett år sedan som SJ lade till Swish som betalningssätt för tågbiljetter i sin mobilapp. Sedan dess har över fyra miljoner tågbiljetter köpts med Swish i appen, och totalt har svenska folket swischat över en miljard kronor till SJ.
Enligt SJ är Swish nu det populäraste betalsättet i appen, och sex av tio som köper biljett i appen väljer Swish. Framför allt används Swish vid lägre belopp och vid korta enkelresor. Flest köp med Swish görs i Stockholmsområdet. SJ ser också hur fler väljer att köpa sin biljett med appen i stället för i SJ:s biljettautomater.
– Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.