-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Mobila betalningar
En miljard swishat till SJ

Sedan SJ införde Swish som betalningssätt har det snabbt blivit det populäraste sättet att köpa tågbiljett med appen.
Det var för lite mer än ett år sedan som SJ lade till Swish som betalningssätt för tågbiljetter i sin mobilapp. Sedan dess har över fyra miljoner tågbiljetter köpts med Swish i appen, och totalt har svenska folket swischat över en miljard kronor till SJ.
Enligt SJ är Swish nu det populäraste betalsättet i appen, och sex av tio som köper biljett i appen väljer Swish. Framför allt används Swish vid lägre belopp och vid korta enkelresor. Flest köp med Swish görs i Stockholmsområdet. SJ ser också hur fler väljer att köpa sin biljett med appen i stället för i SJ:s biljettautomater.
– Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.