https://www.mobil.se/nyheter/erbjuder-apple-watch-f-r-200-kronor-f-rutsatt-att-man-tr-nar-h-rt
564202
Nyheter
Amerikanskt försäkringsbolag kör smart kampanj

Erbjuder Apple Watch för 200 kronor – förutsatt att man tränar hårt

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/Ska%CC%88rmavbild%202017-09-12%20kl.%2019.28.10.png?itok=n-tJo5QW', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/Ska%CC%88rmavbild%202017-09-12%20kl.%2019.28.10.png?itok=esm0xYCR', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/Ska%CC%88rmavbild%202017-09-12%20kl.%2019.28.10.png', w: 2000, h: 1090, title: ' ' },]
Ett amerikanskt bolag som sysslar med livförsäkringar har nu kommit med en minst sagt udda deal till sina kunder: De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt som kompensation.

”Undrar hur man enklast lurar en Apple Watch att man tagit ett antal steg utan att behöva röra på sig?”. Det torde sannolikt vara den vanligaste fråga som livförsäkringsjätten John Hancocks kunder just nu ställer sig själva. De får nämligen köpa en Apple Watch Series 3 för bara 200 kronor (det ordinerie priset i USA ligger på 3 000 kronor för den aktuella modellen), om de bara går med på att röra på sig tillräckligt mycket varje dag. Okej, det var aningen cyniskt. Det är ju faktiskt både kul (nåja) och nyttigt att röra på sig. Och att det är en bra deal råder det således ingen tvekan om. 

Mäts med bolagets app

Att man verkligen följer anvisningarna och tar det antal steg per dag som krävs för att man ska få köpa klockan till det facila priset löser man genom att ansluta enheterna till försäkringsbolagets egen aktivitets-app Vitality Today. Varje kund får ett skräddarsytt mål, som man måste klara varje månad, annars får man vackert betala av det fulla priset på klockan månatligen. Man måste även röra på sig enligt anvisningarna under en period på minst två år. John Hancock har även tidigare erbjudit en liknande deal, men då har det handlat om hårdvara från Fitbit. Av de kunder som varit med på de kampanjerna så har ungefär hälften klarat att nå de uppsatta aktivitetesmålen. Generellt sett ökade de sin aktivitet med 20 procent.