-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Öppnare kommunikation enligt Digital Markets Act
EU får sju stycken grindvakter

Det kommer att bli mer eller mindre stora förändringar för de sju företag som enligt EU:s fastslagna DMA kommer att kallas för gatekeepers.
Enligt den av EU genomdrivna Digital Markets Act (DMA) få företag som överskrider en viss storlek bland annat inte längre får stänga in användare sin sina respektive ekosystem och därmed hämma konkurrens. Sju företag har nu meddelat att de uppfyller EU:s kriterier för företag som enligt DMA benämns som gatekeepers eller grindvakter då de har ett börsvärde på minst 75 miljarder euro samt äger sociala plattformar eller appar med minst 45 miljoner månatliga användare. Dessa sju företag är Alphabet (Googles moderbolag), Apple, Microsoft, Samsung, Meta, Amazon och ByteDance. De kommer från den 6 september att betecknas som gatekeepers enligt DMA, och sedan har de sex månader på sig att följa de nya reglerna om de vill undvika påföljder.
Det inkluderar bland annat att förinstallerade appar måste gå att avinstallera, användare måste själva kunna appbutik, det måste erbjudas alternativa betalmetoder i butikerna, samt att företagen förbjuds att ge de egna tjänsterna förmåner som hämmar konkurrens. Det ska även gå att göra manuella installationer av appar.
Flera av dessa krav finns redan i olika varianter via Android, men reglerna kommer att kräva stora förändringar främst för Apple och deras inte lika öppna Ios.
En annan aspekt av DMA är att företagens meddelandetjänster måste kunna kommunicera med varandra, vilket kan komma att innebära möjligheten att skicka meddelanden mellan olika meddelandetjänster. Detta väcker en del frågor kring tjänsternas kryptering, alternativt om tjänster väljer att använda den befintliga RCS-standarden för externa meddelanden som i praktiken beskrivs som ersättare för SMS och MMS, då den standarden redan stödjer kryptering och går via internet.
Företag som bryter mot DMA riskerar böter på upp till tio procent av företagets globala intäkter, och vid upprepade regelbrott upp till 20 procent.