-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Googles annonsdominans i fara
EU kritiska till Googles annonseringsmetoder
EU kan komma att tvinga Google att göra sig av med delar av sin annonsverksamhet.
De senaste åren har ett flertal konkurrenter varit kritiska till Googles dominans på annonsmarknaden, samt att de ska ha missbrukat sin dominerande ställning. Det fick EU-kommissionen att i juni 2021 ett formellt förfarande om Googles eventuella konkurrensbegränsande beteende inom sektorn för teknik för annonsering online. Nu har EU-kommissionen informerat Google om sin preliminära uppfattning att företaget har brutit mot EU:s antitrustregler genom att snedvrida konkurrensen inom reklamteknikbranschen.
Kommissionen har kritiserat Googles favorisering av sina egna tekniska tjänster för visningsannonsering online, och att detta görs för att skapa en nackdel för konkurrerande leverantörer av reklamtekniska tjänster, annonsörer och utgivare på nätet.
För att minska Googles dominans när det handlar om annonsering online, kan företaget tvingas sälja eller bryta upp delar av sin annonsverksamhet.
För att ge en uppfattning om storleksordningen på värdet på annonsmarknaden så uppgick annonsförsäljningen för Googles moderbolag Alphabet under första tre månader 2023 till 54,55 miljarder dollar, eller drygt 585 miljarder kronor.
