-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Felringningar
Explosionsartad ökning av felringningar till 112

Funktionen att automatiskt ringa larmnummer har fått oväntade och inte lämpliga följder.
Det senaste året irrelevanta samtal till larmnummer ökat med 40 procent. Det rapporterar Sveriges Radio, som säger att de tre senaste veckorna har det ringts omkring 38 000 så kallade tysta samtal, vilket är 11 000 fler jämfört med antalet tysta samtal under period 2022.
Totalt får SOS Alarm under ett år fyra miljoner samtal, och av dessa är en tredjedel felringningar av olika. Det kan röra sig om busringningar och så kallade fickringningar, men också att mobiler har funktionen att automatiskt kunna ringa och larma om den uppfattar något som en nödsituation, exempelvis att den registrerar vad som uppfattas som ett fall eller en krock.
”De här tysta samtalen lägger sig i kö precis som alla andra samtal, och det påverkar ju nödnumret och fördröjer insatsen till de som verkligen behöver hjälp och är i nöd”, säger Jonas Lind är chef för produktion och ansvarar för SOS Alarms larmcentraler. Enligt Lind ska det dock inte vara någon risk att personer som är i nöd och behöver hjälp inte kommer att få det.