-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Många överväger ännu en Iphone
Extrem märkeslojalitet bland Iphone-användarna
Apples användarbas på smartphone-sidan är rena guldgruvan för den amerikanska IT-jätten. Märkeslojaliteten ligger nämligen så högt som på 92 procent. Det visar en färsk studie som Morgan Stanley låtit genomföra i USA.
En gång Apple-fantast, alltid Apple-fantast? Javars, det kanske ligger något i den saken. Om man får gå på färska siffror från en amerikansk undersökning så verkar det onekligen vara så, i alla fall. Och märkeslojaliteten bland användarna är inte bara osedvanligt hög när det gäller Iphone, den har dessutom ökat.
Nästa högsta någonsin
Studien som Morgan Stanley genomfört är baserad på en undersökning bland 1 000 smartphone-användare i USA, alla över 18 år gamla. Och Apple spelar verkligen i en egen division. Inte mindre än 92 procent säger sig vara ”någorlunda säkra” till ”helt säkra” på att de kommer att köpa en ny Iphone i höst. Det är extremt mycket högre än konkurrenterna och dessutom ett rejält lyft från förra året, då siffran låg på 86 procent. Faktum är att det är den näst högsta noteringen sedan Iphone 6S släpptes 2015, då man noterades för 93 procent.
Samsung tvåa
Bland konkurrenterna är det Samsung som kommer närmast, men man ligger fortfarande långt efter med en lojalitet på 77 procent bland sina användare. Sedan är det ett ordentligt skutt ned till tredjeplatsen där man hittar LG, vars användare är lojala till 59 procent. Motorola ligger på 56 procent och Nokia på 42 procent.
Samtidigt har Sveriges Annonsörer låtit göra en liknande undersökning, men här har man frågat svenskar vilket mobilmärke de tycker bäst om, alltså oberoende av vilken telefon de har i dag. Även här kom Apple med marginal först, 41 procent av de tillfrågade hade Apple som favoritmärke. På andra plats kommer även här Samsung, som 27 procent svarade. Sedan var det långt till trean Sony (9 procent) och fyran Huawei (3 procent). Övriga märken fick en procent eller mindre som svarade att de föredrog dem.
