-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Nytt grepp från startup
Få betalt för att titta på mobil reklam
Mobil reklam smyger in sig på mobilens hemskärm, något som exempelvis Facebook planerar att införa via Facebook Home-appen. Österrikiska startup-företaget Abalo vill ta det ett steg längre genom att ge smartphone-användare betalt när de tittar på reklam när skärmen är låst.
Österrikiska företaget Abalo har för ambition förändra smartphone-reklam helt och hållet med ett nylanserat reklamformat som ger varje användare betalt för att titta på reklam.
I korthet går formatet ut på att användaranpassad reklam visas på den låsta hemskärmen. Övriga funktioner i telefonen påverkas inte. Varje gång användaren väcker skärmen visas en reklam. När användaren tittat på reklamen så låses skärmen upp och pengar sätts in på användarens bankkonto. Summan uppgår till upp till 15 euro per månad (cirka 150 kronor).
Det nya konceptet erbjuder ett alternativ till sms-reklam och banners, som många mobilanvändare inte tycker om.
– Konsumenterna får titta på reklam som de faktiskt är intresserade av och får i gengäld betalt för det direkt på bankkontot. Man kan säga att de hyr ut sin låsta skärm till annonsörer, säger Michael Mass, medgrundare och vice vd för Abalo Media.
Enligt Abalo tittar den genomsnittliga smartphone-ägaren på den låsta hemskärmen 35 gånger om dagen.
Lanseras i Sverige 2014
Abalo lanserar sitt koncept i Österrike och Tyskland i maj. Lanseringen i Sverige är planerad till början av 2014, säger Abalo till Mobil Business.
Abalos reklamformat fungerar på Android-telefoner med version 2.2 eller senare. Där är det även intressant att företaget valt att först släppa sin tjänst till Android-användaren, då det fortfarande är många företag som först utvecklar för Iphone.
Vid registrering till Abalo lämnar användaren information om sig själv och om de egna intressen, vilket Abalo använder för att anpassa reklambudskapen. Abalo kan också skicka positionsanpassad reklam, exempelvis en rabattkupong till en modeintresserad användare som går förbi en klädbutik.