Fokuserar på andra möjligheter

Facebook påstås ha slopat planer på annonser i Whatsapp

Annonser i Whatsapp fick bägaren att rinna över för grundarna, som lämnade ägaren Facebook i vredesmod. Men nu tycks det paradoxalt nog inte bli något med den saken.

Publicerad Uppdaterad

Det är affärstidningen Wall Street Journal som kommer med uppgifter om att Facebook nu ska ha skrotat planerna på att förse kommunikationstjänsten Whatsapp med annonser. Facebook aviserade redan 2018 att man skulle börja med annonser i Whatsapp, närmare bestämt i den Instagram Stories-liknande sektionen Status. Enligt de uppgifter som cirkulerat kring saken så var just dessa planer en stor anledning till att appens två grundare valde att lämna Facebook (även om diskussioner kring en svagare kryptering också ska ha bidragit starkt till framför allt den tidigare vd:n Jan Koums avhopp). 

Det är i nuläget inte klarlagt huruvida planerna enbart är lagda på is, eller om beslutet gäller för alltid. Men mot bakgrund av att beslut faktiskt kan ändras, så är det mindre intressant. Annonser ska åtminstone inte vara aktuella i nuläget, hävdar källorna. I stället så ska Facebook vilja fokusera på att förbättra möjligheterna för företag att kommunicera med sina kunder via plattformen. Facebook har varit inne på den saken tidigare, och man släppte bland annat en dedikerad kundservice-app för Whatsapp 2018. 

Källa