Operatörernas nya grepp:

Familjeabonnemang ger klirr i kassan

En fjärdedel av Telias nya kunder under första kvartalet tecknade det nya familjeabonnemanget Telia Mobil Dela. Tele2, som slopade uppsägningstiden för alla sina Comviq-abonnemang, har också upplevt positiv kundrespons.

Publicerad Senast uppdaterad

Många nya kunder väljer Telias familjeabonnemang

I mars lanserade Telia ”Telia Mobil Dela”, ett abonnemang som låter familjemedlemmar koppla sina mobila enheter till ett abonnemang med en gemensam surfpott och obegränsat med sms, mms och röstsamtal. Telia är först i Sverige med den typen av abonnemang, som senaste året visat sig mycket populärt i bland annat USA. Närmare en fjärdedel av Telias nya kunder under första kvartalet valde att teckna ett sådant abonnemang.

– Det har mottagits på ett mycket positivt sätt, sa Teliasoneras tillförordnade vd och koncernchef Per-Arne Blomquist, när operatören presenterade sin delårsrapport för första kvartalet 2013 den 19 april.

Så många som 23 procent av Telias nya kunder under kvartalet tecknade ett familjeabonnemang, sa han.

Teliasonera vill nu införa den typen av abonnemang på andra marknader och även på företagsmarknaden, som Mobil tidigare skrev om.

Även Tele2 planerar att lansera ett nytt abonnemang vars upplägg liknar Telias familjeabonnemang. 

Comviq: Positiv kundrespons till slopad uppsägningstid

Även Tele2 tog till nya grepp för att locka till sig nya smartphone-abonnenter under kvartalet. I mars slopade operatören uppsägningstiden för samtliga Comviqs Fastpris-abonnemang.

Då kunder till andra operatörer sitter fast med längre uppsägningstider kan det dröja innan man kan se siffror som visar att slopandet av uppsägningstiden gett resultat. Men Tele2 upplever redan nu att kundresponsen varit positiv.

– Uppgifter om kundantal är inget vi kommunicerar, men givet att inga andra mobiloperatörer valt att ta efter Comviq och slopa uppsägningstiden så är deras kunder låsta, normalt sett mellan 2 och 3 månader efter uppsägning. Så tyvärr kan inte de kunder som hypotetiskt sett vill byta till Comviq göra det nu efter tre veckor. Men som helhet har vi sett en stark ökning av intresset för Comviq som operatör, säger Oliver Carrà, presschef på Tele2 Sverige, till Mobil Business.

– Vi har fått en fantastisk respons både från våra kunder och andras. Bara på Facebook fick vi över 2 000 likes och ett stort antal delningar, och vi har sett en stark ökning av besökare till Comviqs webbplats. Särskilt kul är att det intresset finns kvar nu, drygt tre veckor senare, säger han.

Här hittar du en längre analys av operatörernas nya grepp kring abonnemang.