-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Första ökningen på tre år
Fitbit ökade försäljningen med 36 procent under året
Fitbit har varit inne i en tämligen seg period under några år, men med årets första kvartal redovisar man ett rejält uppsving i försäljningen.
Fitbit börjar så sakteliga bli synonymt med smarta klockor i högre grad, och det är förstås också en stor del av förklaringen till att man nu för första gången på tre år visar en tillväxt över året. Under årets första kvartal ökade smartwatchförsäljningen med hela 117 procent jämfört med samma period året innan, och även försäljningen av de klassiska fitnessarmbanden ökade under året med 17 procent (detta dock efter flera år av minskad tillväxt). Man sålde totalt 2,9 miljoner enheter under perioden, vilket kan jämföras med 2018 års 2,2 miljoner. Fitbit konstaterar i ett uttalande att företagets strategi med att göra enheterna mer överkomliga i pris och att bredda användarbasen tycks ha fungerat.
Tittar man på de olika marknader som Fitbit finns på så är det Europa/Mellanöstern/Afrika som är det stora glädjeämnet, då man noterar en intäktsökning under året med hela 35 procent i regionen. I Asia-Pacific-regionen låg tillväxten på 24 procent, vilket inte är fy skam det heller. Vad gäller Sydamerika så var tillväxten något mer blygsam och landade på 5 procent, medan man i hemlandet USA faktiskt krympte med 3 procent.