AIK Mobil och Connoisseur Wireless

Fler varumärken satsar på mobilabonnemang

För några veckor sedan lanserade AIK ett eget mobilabonnemang. Snart därefter lanserade även tidningen Connoisseur ett sådant abonnemang. Add Logo Telecom, företaget som tillhandahåller abonnemangen åt AIK och Connoisseur International avslöjar för Mobil:Business att ytterligare ett varumärke kommer att lansera ett eget mobilabonnemang inom kort.

Publicerad Senast uppdaterad

Add Logo Telecom har ett grossistavtal med Telenor och tillhandahåller mobilabonnemangen som säljs av AIK och Connoisseur. AIK lanserade abonnemanget ”AIK Mobil” i slutet av oktober och Connoisseur, en tidning som vänder sig till svenskar med inkomster över 1,2 miljoner kronor, lanserade ett premiumabonnemang ungefär samtidigt.

– I senaste numret av Connoisseur erbjuder tidningen premiumabonnemanget Connoisseur Wireless, för 1 399 kronor i månaden, säger Magnus Melberg, arbetande styrelseordförande i Add Logo Telecom, till Mobil:Business.

På samma sätt som i ”AIK Mobil” betalar man en engångsavgift på 99 kronor per abonnemang. Abonnemanget har ingen bindningstid och 5 gigabyte data med en hastighet upp till 6 Mbp/s ingår i den fasta månadsavgiften på 1 399 kronor. Ingår gör även en smartphone, 3 000 nationella samtalsminuter, 1 000 SMS, 1 000 MMS, 500 samtalsminuter till Europa och 500 samtalsminuter till USA. Därefter kostar samtal 0,69 kronor per minut med en 0,99 kronors öppningsavgift per samtal inom Sverige, mellan 1,99 kronor och 2,99 kronor per minut till Europa och 0,99 kronor per minut till Nordamerika.

Dessutom ska inom en månad ett tredje varumärke, ett företag inom media, även det lansera ett eget mobilabonnemang, säger Magnus Melberg. Vilket medieföretag det handlar om vill han dock inte avslöja.

– Vi kommer att lansera ett starkt varumärke inom media under december/januari. På prospektlistan finns ett antal spännande varumärken inom olika branscher som har det gemensamt att de har ett starkt varumärke, en trogen målgrupp, marknadsföringsmuskler och naturliga distributionskanaler, säger han.

Add Logo räknar även med att innan årsskiftet kunna komplettera AIK-abonnemanget med ett urval av mobiltelefoner och en mobil växellösning till de företagare som vill ringa med AIK.

En framgångsrik affärsmodell på andra marknader

Stora varumärken har sedan tidigare varit framgångsrika med egna mobila abonnemang, dock på andra marknaden, exempelvis i Storbritannien. Men den modellen har än så länge inte visat sig vara lika framgångsrik i Sverige.

– Det stämmer att detta har varit en framgång på andra marknader, till exempel i Storbritannien där Tesco med över två miljoner användare är en riktig framgångssaga, säger Magnus Melberg.

Enligt Melberg beror avsaknaden av liknande framgångssagor i Sverige på flera faktorer. Den första är att befintliga operatörer, trots stora marknadsföringsbudgetar, har svårt att ta marknadsandelar på detaljhandelsmarknaden, det vill säga försäljningen till enskilda inp>

– Intresset för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga upplägg via grossistverksamheten i syfte att fylla nätet med trafik och data har ökat, som ett sätt att få igen investeringarna i infrastruktur, säger han.

För det andra så finns det ett stort missnöje med oligopolet idag, det vill säga att ett fåtal aktörer dominerar marknaden, enligt Melberg.

– Därför ser nya aktörer, som vi, en möjlighet att värva kunder när man kan erbjuda någonting mer än dagens aktörer. I AIK Mobils fall handlar det ju om att stötta klubbens ekonomi med 600 kronor per år.

Sedan så är det också en fråga av tajming, att erbjuda något när marknaden är mogen för det, enligt Melberg.