-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Trots att de hävdar motsatsen
Flera IOS-appar säljer användarnas platsdata utan att be om lov

Inte mindre än 24 mycket populära IOS-appar av olika slag har visat sig skicka användarnas platsdata till företag som använder informationen för att skapa riktad reklam. Detta i hemlighet och utan att be om lov.
Den som startar en app för första gången möts inte sällan av ett gäng dialogrutor där appen i fråga begär tillgång till olika funktioner, något som kan behövas för att appen ska fungera som aviserat. Att ge apparna behörighet kan ske mer eller mindre slentrianmässigt, något som kan få tråkiga följder om man inte passar sig. Nu har det dessutom visat sig att en hel flora IOS-appar skickar platsdata till tredje part, trots att det uttryckligen står att så inte kommer att ske. Det har säkerhetsexperter nu slagit larm om.
Används för riktad annonsering
Det är utvecklaren Sudo Security Group – som leds av jailbreak-specialisten Will Strafach – som upptäckt att 24 tämligen populära IOS-appar skickar mängder av information till företag som sedan spårar användarna och skickar riktad reklam till dem. Några av apparna som nämns är Coupon Sherpa, Photobucket och Ask FM. Den senare av dem skriver uttryckligen att informationen man begär tillgång till inte kommer att delas med någon, men det stämmer alltså inte. Företagen Areametrics och Huq har båda fått användarinformationen. Coupon Sherpa skickar sin platsdata till företagen Inmarket och Sense 360.