-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Äldre modeller lever längre
Försäljningen av nya Iphone tappar fart

Ny statistik tyder på att folk inte lika gärna vill ha den senaste Iphone-modellen längre.
Apples spikraka kurva uppåt när det kommer till försäljning av Iphones kan vara på väg att böjas av. Hittills har varje ny generation Iphone sålt bättre än den förra, men nu börjar man ana en för Apple oroväckande trend: Nya Iphone får allt hårdare konkurrens - av äldre Iphone.
En ny undersökning från Consumer Intelligence Research Partners tyder på det. Enligt deras siffror för 2015 års sista kvartal stod Iphone 6S för 48% av Iphone-försäljningen i USA och Iphone 6S Plus för 19 procent. En dryg tredjedel av alla sålda Iphone under kvartalet var alltså äldre modeller. För 2014 stod Iphone 6 för 45 procent och Iphone 6 Plus för 30 procent av försäljningen, och äldre modeller för en tredjedel.
Samma tendens kan vi ana här i Sverige. Om man går in på www.prisjakt.se och söker på Iphone får man sedan Iphone 6s lanserades för första gången inte den senaste Iphone-modellen som den populäraste modellen. I topp ligger i stället Iphone 6 16 GB, och därefter kommer Iphone 5s 16 GB. Först på tredje plats hittar vi Iphone 6S 64 GB.
Det kan tyckas som rätt ointressant för Apple om folk köper nya eller gamla Iphone, men de äldre modellerna är prissänkta och har betydligt sämre vinstmarginal än de nyare.