AI-högtalare leder framfarten i segmentet

Försäljningen av prylar för smarta hem ökar dramatiskt

Färska siffror från analysföretaget IDC visar att segmentet med produkter för det så kallade smarta hemmet växer så det knakar. Bara i år kommer det till exempel att levereras runt 100 miljoner AI-högtalare.

Publicerad Uppdaterad

Automatiserad belysning, uppkopplade övervakningssystem, app-styrda termostater och AI-högtalare. Ja, allt tyder på att de här prylarna i allt högre utsträckning börjat bli populära även bland mainstream-konsumenterna. Enligt färska siffror från IDC är tillväxten i segmentet som helhet nämligen enorm just nu och försäljningen förväntas växa med inte mindre än 31 procent i år. Översatt till antal sålda enheter så landar man på den smått otroliga siffran 643,9 miljoner. Och tendensen tycks vara att det fortsätter öka hela vägen fram till 2022, då siffran kommer att ligga på 1,3 miljarder sålda enheter. 

AI-högtalarna går starkast

Inte helt oväntat är det de så kallade AI-högtalarna – det vill säga enheter som Google Home, Amazon Echo och Apple Homepod – som ökar snabbast. I USA är företeelsen betydligt mer utbredd än här i Sverige och siffror som kom häromdagen visade att inte mindre än 24 procent av de amerikanska hushållen nu har en AI-högtalare. Det börjar dock röra på sig så smått även här, och vi kommer sannolikt att se en mer dramatisk ökning även bland svenska hushåll när Google Assistant rullas ut även till Googles Home-högtalare. Enligt IDC kommer den här delen av segmentet att öka globalt med 39 procent i år och landa på omkring 100 miljoner sålda AI-högtalare innan årsskiftet. Men tillväxten är även mycket stark när det gäller produkter för videounderhållning, som Apple TV och Google Chromecast. Det enda orosmomentet kring utvecklingen rör säkerheten, som många gånger kritiserats hårt när det gäller det så kallade sakernas internet. 

Källa