Fortsatta störningar i mobila bredbandsnät
Både Telia och Tele2 har problem med sina tjänster för mobilt bredband sedan en tid tillbaka. Det är fortfarande oklart när problemet kan vara lösta.
Hos Telia började man få in ett ökat antal felanmälningar från kunder med mobilt bredband i slutet av augusti. Problemet visar sig genom att den som försöker surfa får upp en tom sida och ett meddelande om att sidan inte kan visas. Sedan dess har man utan framgång försökt hitta och åtgärda felet.
- Ingeting tyder på att det ligger i vårt 3G-nät, eller att det skulle ligga i nätet överhuvudtaget, säger Jan Sjöberg på Telia till Mobil.
Nu har man börjat ta in datorer från drabbade kunder i syfte att återskapa problemet, något som Telia hittills inte lyckats göra med sina egna datorer.
Någon uppfattning om när man räknar med att felet kommer att vara löst har man inte Telia.
- Tyvärr, jag önskar att jag kunde ge ett besked men det kan jag inte, säger Sjöberg.
Telia hävdar att problemet inte är särskilt stort. Det grundar man att på att man hittills tagit emot felanmälningar från 100 till 150 kunder, vilket man anser vara en liten andel av det totala antalet kunder med mobilt bredband.
Sjöberg säger att de som drabbats av problemet och hör av sig till Telia troligen kan räkna med ersättning. För privatkunder tillämpas en schablonmässig ersättning där fem dagar eller mer med fel kompenseras med 200 kronors avdrag på fakturan och sedan ytterligare 300 kronor för de följande fem dagarna.
På Tele2, som också drabbats av samma problem, vill man inte uttala sig om ersättning innan problemet är lokaliserat.
- Först vill vi peka ut vad felet är, sedan fattar vi beslut om ekonomisk ersättning, säger Malin Sparf-Rydberg, informationschef på Tele2, till nyhetsbyrån TT.