-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Efterlängtat för diabetiker fortfarande avlägset mål
Genombrott: “Apple har lyckats mäta blodsocker utan nålstick” – kan komma till Apple Watch

Tekniken för att kontinuerligt kunna mäta blodsockerhalt har Apple arbetat länge med och nu har man lyckats. Det säger källor som har insyn, rapporterar Bloomberg.
Det är i form av ett hemligt projekt först drivet i form av ett separat startup-bolag utan yttre kopplingar till Apple, men numera integrerat i bolagets Exploratory Design Group, eller XDG. Flera hundra ingenjörer har sedan 2010 arbetat med projektet. Det berättar personer med insyn för Bloomberg. Apple har avböjt att kommentera det hela.
Enligt uppgifterna så använder Apple en teknik med laser och läser av ljuset som reflekteras tillbaka för att få en indikation om blodsockermängden. Detta alltså utan nålstick. Tekniken ska alltså fungera i dagsläget, men det kan trots det dröja många år innan målet, att integrera det i en enhet som Apple Watch kan uppnås. Idag är prototypenheten enligt uppgifterna stor som en Iphone och spänns fast på användarens arm. Det i sig är en framgång från de tidiga prototyper som enligt uppgifterna var betydligt större. Tekniken bygger enligt dessa uppgifter på en rad olika sensorer och komponenter som kombinerar optik och elektronik och som Apple utvecklat själva och som TSMC nu tillverkar i prototypform.
En lansering av proukten för konsumentmarknaden ligger alltså fortfarande mycket långt bort, och vi vet inte ens om det kommer hända. Flera andra aktörer, bland annat Google, har försökt utveckla liknande tekniker, men tvingats ge upp.