-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Inte lätt att bli omtyckt
Google är Sveriges mest hatade teknikföretag
Svenskar gillar verkligen inte Google, men det finns ett företag som vi gillar ännu mindre.
Publikationen Rave Reviews har undersökt vilka företag inom olika branscher som är minst omtyckta världen över, bland annat företag som kategoriseras som stora teknikföretag. Till sin hjälp har Rave Reviews använt forskningsverktyget SentiStrength för att utvärdera mer än en miljon tweets som har relaterat till varumärken. Därefter har de undersökt om innehållet är positivt eller negativt för att sedan räkna ut en hatfaktor (eller ”hate rate”) som är hur stor procent som är tweets med negativt innehåll.
Undersökningen visar att det teknikföretag som får högst hatfaktor i Sverige är Google med en hatfaktor på 50 procent. På världsbasis klarar sig Google lite bättre, där är det mest hatade företaget Microsoft, följd av Google och Facebook.
Google är dock med sina 50 procent inte Sveriges mest hatade företag, de lyckades inte komma upp i de 53,85 procent som snabbmatskedjan Burgen King lyckades uppnå.