Slut på irriterande reklam

Google börjar blockera dåliga annonser den 15 februari

Färre irriterande och skadliga annonser. Vem vill inte ha det?

Redan i somras lovade Google att man skulle implementera ett filter som plockar bort annonser med låg kvalitet från webbläsaren Chrome. Och nu avslöjar man att den mer strikta annonspolicyn träder i kraft från och med den 15 februari.

Publicerad Uppdaterad

Bakom riktlinjerna för hur annonser tillåts se ut i Google Chrome ligger organisationen ”Coalition for better Ads”, som Google är en del av. Gruppen består av allt från teknikbolag till annonsörer och handelsorganisationer och tillsammans har man beslutat att klassificiera bland annat popup-annonser, autospelande video-annonser med ljud, blinkande annonser och helskärmsannonser som ”dåliga annonser”. Det är också den typen av annonser som kommer att blockeras när de nya reglerna träder i kraft. 

Krävs upprepade överträdelser

Det räcker dock inte med att bryta mot annonspolicyn en gång för att bli avstängd och bortfiltrerad. Vid det första tillfället utgår en varning, och det är alltså först när annonsören vägrar göra någonting åt saken som filtreringen sker. Google kommer även att tillhandahålla olika verktyg och rapporter som gör att sajtägarna kan avgöra hur väl deras webbsida rimmar med kraven, något som självfallet också kommer att göra det hela aningen självsanerande. Google menar att deras lösning till skillnad från så kallade annonsblockerare fungerar för både användarna och annonsörerna på samma gång.

De nya reglerna gäller både i dator och i mobilen och som sajtägare kan man med Googles verktyg skapa en rapport och se hur sajten man har klarar kraven.

Källa