-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Verifierade SMS på ingång
Google satsar på säkrare SMS-kommunikation med företag

Nätfiske via SMS har blivit allt vanligare, och nu vill Google i någon mån försöka sätta stopp för eländet.
Du har med största säkerhet suttit där med telefonen och något osäkert konstaterat att du fått ett SMS från någon som åtminstone utger sig för att vara ett stort och känt företag. Men hur ska man kunna vara säker? Postnord är ett företag som upprepade gånger drabbats av detta. Världen är ju som bekant inte vad den en gång var, och givet alla rapporter om nätfiske som förekommer så gör man förstås alltid bäst i att ha skepsisglasögonen på närhelst man får ett textmeddelande av något slag. Vissa har gjort det till en vana att aldrig besvara kommunikation i skriftlig form, något som onekligen gör vardagen ett snäpp krångligare för alla inblandade.
Speciell märkning
Nu vill Google försöka råda bot på det här dilemmat genom att rulla ut ett koncept som man kallar för ”verifierade SMS”. En verifierad avsändare har en speciell märkning och man ser även företagets logotyp i meddelandetråden. De företag som vill ha en verifieringssymbol måste förstås aktivt välja att delta i programmet, men det är inte svårt att tänka sig att många faktiskt väljer att göra det. Till en början så rullar Google ut konceptet i nio länder, närmare bestämt USA, Indien, Mexiko, Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Filippinerna, Spanien och Kanada. Men fler länder ska följa, hävdar Google.