-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Verifierade SMS på ingång
Google satsar på säkrare SMS-kommunikation med företag
Nätfiske via SMS har blivit allt vanligare, och nu vill Google i någon mån försöka sätta stopp för eländet.
Du har med största säkerhet suttit där med telefonen och något osäkert konstaterat att du fått ett SMS från någon som åtminstone utger sig för att vara ett stort och känt företag. Men hur ska man kunna vara säker? Postnord är ett företag som upprepade gånger drabbats av detta. Världen är ju som bekant inte vad den en gång var, och givet alla rapporter om nätfiske som förekommer så gör man förstås alltid bäst i att ha skepsisglasögonen på närhelst man får ett textmeddelande av något slag. Vissa har gjort det till en vana att aldrig besvara kommunikation i skriftlig form, något som onekligen gör vardagen ett snäpp krångligare för alla inblandade.
Speciell märkning
Nu vill Google försöka råda bot på det här dilemmat genom att rulla ut ett koncept som man kallar för ”verifierade SMS”. En verifierad avsändare har en speciell märkning och man ser även företagets logotyp i meddelandetråden. De företag som vill ha en verifieringssymbol måste förstås aktivt välja att delta i programmet, men det är inte svårt att tänka sig att många faktiskt väljer att göra det. Till en början så rullar Google ut konceptet i nio länder, närmare bestämt USA, Indien, Mexiko, Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Filippinerna, Spanien och Kanada. Men fler länder ska följa, hävdar Google.