-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Slutspårat
Google slutar med annonser baserade på surfhistorik
Google säger sig vilja genomföra förändringar som ökar förtroendet för internet.
71 procent av personer som surfar på internet har känslan att nästan allt de gör spåras av bland andra annonsörer och teknikföretag. 81 procent säger att de potentiella riskerna med datainsamling är större för användarna än fördelarna som det innebär. Detta enligt en studie gjord av Pew Research Center som Google hänvisar till när de går ut med informationen att de slutar med annonser som baseras på surfhistorik.
Förra året meddelade Google att Chrome skulle ta bort stödet för cookies från tredje part och introducera funktioner för att skydda användarnas privatliv men fortfarande kunna leverera relevanta målgrupper till bland andra annonsörer.
Nu meddelar företaget att man inte har för avsikt att göra som ett flertal andra inom industrin som vill ersätta cookies från tredje part med andra former av användaridentifiering. I stället säger Google att när tredjepartscookies har fasats ut så kommer man inte att skapa nya alternativa identifieringsmetoder som kan spåra individuella användare kors och tvärs på webben, och inte heller använda några sådana i Googles produkter.
I ett uttalande skriver Googles David Temkin, Director of Product Management för Ads Privacy and Trust, att "vi inser att det innebär att andra leverantörer kan erbjuda en nivå av användaridentifiering på webben som vi inte kommer att kunna erbjuda."
"Människor borde inte behöva acceptera att spåras över webben för att få fördelarna med relevant annonsering. Och annonsörer behöver inte spåra enskilda konsumenter på nätet för att få prestandafördelarna med digital reklam."
Google säger att för att kunna hålla internet öppet och tillgängligt för alla krävs det att alla arbetar för att skydda individuella användare, och att det i sin tur innebär ett slut inte bara på användandet av tredjepartscookies utan alla former av teknik som kan spåra individuella användare när de surfar på webben.

