Hemma hos Samsung

Publicerad Senast uppdaterad

Av Brian Dixen

CITAT ATT LYFTA UT:

" Röststyrning kommer att blir mycket stort, det lägger vi ned stor ansträngning på just nu."

" Det är mycket svårare att designa en supertunn telefon och det ställer helt nya krav."

Samsungs högkvarter ligger mitt i centrala Seoul och en av byggnadens våningar upptas av designavdelningen. Den förste jag träffar efter att säkerhetskontrollen till och med tagit hand om mitt pass är designchefen Gehong Yoon.

- Designen är prioriterad hos Samsung, det är vår viktigaste del. Både formgivningen av telefonens yttre och av användargränssnittet i telefonen, förklarar han.

Varför har ni tre olika formtyper på telefonerna?

- Vi har genomfört stora konsumentundersökningar. De visar tydligt att candybar-modellen, alltså de mer traditionella telefonerna, starkast tilltalar den grupp som har lägst teknikintresse. Därefter kommer de hopfällbara modellerna, som vänder sig till de ganska teknikintresserade, och de mest avancerade användarna tilltalas av slide-modellerna, de skjutbara telefonerna. I USA är de flesta invånarna "late adopters", alltså tekniskt inte speciellt avancerade användare. De har inte tagit till sig slide-modellerna än, men det kommer nog. I Korea är vi tekniskt långt framme, jag skulle nog säga att vi är det land i världen som är tidigast att ta till sig ny teknik. Vi ser en tydlig trend som rör sig mot multifunktions-mobiler där multimedia är det största tillsammans med mp3-funktionen. Här i Korea innebär multimedia bland annat TV i mobilen.

Och de enklare modellerna?

- Dessa finns det också en marknad för. Även här spelar designen en otroligt stor roll. För i designkonceptet ingår också enkelhet och användarvänlighet, vilket är som ett mantra här på Samsung. Vi jobbar mycket med att göra användargränssnittet så lättillgänligt som möjligt i telefonerna. Menyerna i de olika modellerna påminner om varandra men det finns skillnader, framför allt om man går på djupet i telefonernas system. Röststyrning kommer att blir mycket stort, det lägger vi ned stor ansträngning på just nu.

Är menyerna olika från land till land?

- Ja, menyerna och det grafiska användargränssnittet betyder enormt mycket, och den varierar därför från land till land, eller åtminstone från region till region. Här i Korea gillar vi starka klara färger. Europa föredrar en mildare färgskala, medan USA gillar klarblått och Kina klarrött. Så det är stor skillnad. Därför använder vi oss mycket av möjligheten att låta våra designers resa till exempelvis Paris och Köpenhamn. De besöker museer och designcentra, och inhämtar en känsla för det lokala formspråket. Därmed kan vi pricka en design som exempelvis kommer att tilltala europeerna. Även färgen på själva telefonerna betyder förstås mycket.

Vårt nästa intervjuoffer på Samsung heter MinHyouk Lee. Gehong Yoon tycker att han är en mycket talangfull designer, och det är MinHyouk Lee som ligger bakom E700, D500 och D600. Han började sin anställning på Samsung Motors, men kom efter fem år över till mobiltelefondesignen. Hans första alster var E700. Det var innan slide-modellerna gjorde sin entré och E700 var riktad till designfetischisterna, som vet exakt vad god form är. MinHyouk Lee berättar:

- Vi använde på ett tydligt sätt ett formspråk från bilvärlden. Vi jämförde E700 med en Mercedes Benz, kvalitet kort sagt. E700 var ju också vår första modell med inbyggd antenn och kamera. Den blev en jättesuccé, fler än 10 miljoner människor äger idag en E700.

Är inte D500 en ännu större framgång?

- Jo, till dags dato har vi sålt fler än 7 miljoner av den, och fabriken sprutar fortfarande ur sig nya exemplar. Med D500 fick slide-modellerna sitt genombrott på allvar. Den har en annan målgrupp, 25-34 år, jobbar inom mode eller business. D500 var den första modell som var både blå och svart. BlueBlack kallar vi färgen.

Hur startar du arbetet när du ska designa en ny telefon?

- Det är en bra fråga. D500 var den första slide-telefon vi designade, alla modeller innan den var antingen candybar eller vikbara. Där E700 byggde på främst snygg design skulle D500 pricka in affärsmännen. Det var det uttalade målet. Därifrån löpte det på, från de första enkla handritningarna till den färdiga telefonen. D500 är en otroligt viktig produkt för Samsung. Därför tog den också längre tid än normalt att få fram. Jag skulle uppskatta att vi lade ned omkring 14 månader på att designa telefonen. En mobiltelefons livstid på marknaden är vanligtvis mycket kort, men D500 håller än.

Ni har satt standarden vad gäller slide-telefoner. Vad blir nästa stora grej?

- Ultratunna telefoner, utan tvekan. Jag hade inte trott det för en tid sedan, men det går klart åt det hållet. Jag är överraskad, för det sätter verkligen alla designers på prov. Det är mycket svårare att designa en supertunn telefon och det ställer helt nya krav.