-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Fattigt
HTC värt mindre än dess plånbok

Ett ruttet år har gjort att HTC har mer pengar att spendera än dess märke är värt.
HTC:s aktievärde har fortsatt falla sedan 2011 och HTC håller fortfarande på att försöka återhämta sig. Ett av de senaste experimenten som försökt stoppa trenden har varit att stoppa in reklam i sin förinstallerade nyhetsapp Blinkfeed.
Tillverkaren som tidigare var en av världens största smartphonetillverkare hamnar idag inte ens i topp tio och i år har aktien fallit med 60 procent. Det innebär en ny bottennivå för HTC och marknadsvärdet ligger nu på 47 miljarder taiwanesiska dollar (12,6 miljarder svenska kronor). Värderingen är under de 47,2 miljarder taiwanesiska dollar på hand som företaget rapporterat i juni.
En investerare, Calvin Huang, förklarar varför tillverkarens märke, fabriker och byggnader förlorat sitt värde. Han säger att det beror på att investerarna främst är intresserade av pengarna företaget har på hand. De 22 investerare som Bloomberg följer rekommenderar andra att investera i HTC. Tillverkaren planerar att sänka sina kostnader och fokusera på toppmodeller för att få in mer pengar. Enligt företagets ekonomichef Chia-Lin Chang så ska detta visa sina resultat inom första kvartalet nästa år, från början på januari till slutet på mars.
– Vi tror inte att dessa åtgärder är tillräckliga för att vända HTC under de närmaste två åren, sade Birdy Lu, en analytiker från Deutsche Bank AG i en rapport den 7 augusti.
Lu refererar till konkurrensen på marknaden med Iphone och Samsung, och att HTC kanske förlorar marknadsandelar till kinesiska märken som Huawei och Xiaomi i budgetmarknaden.
För att HTC ska återhämta sig krävs ett smått mirakel. Ett av dess största experiment just nu är HTC Vive, ett virtual reality headset som är till för hemmabruk. Produkten ska lanseras senare i år men virtual reality är fortfarande en ny och okänd marknad så det blir en tuff kamp för tillverkaren att återhämta sig.