-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Fattigt
HTC värt mindre än dess plånbok
Ett ruttet år har gjort att HTC har mer pengar att spendera än dess märke är värt.
HTC:s aktievärde har fortsatt falla sedan 2011 och HTC håller fortfarande på att försöka återhämta sig. Ett av de senaste experimenten som försökt stoppa trenden har varit att stoppa in reklam i sin förinstallerade nyhetsapp Blinkfeed.
Tillverkaren som tidigare var en av världens största smartphonetillverkare hamnar idag inte ens i topp tio och i år har aktien fallit med 60 procent. Det innebär en ny bottennivå för HTC och marknadsvärdet ligger nu på 47 miljarder taiwanesiska dollar (12,6 miljarder svenska kronor). Värderingen är under de 47,2 miljarder taiwanesiska dollar på hand som företaget rapporterat i juni.
En investerare, Calvin Huang, förklarar varför tillverkarens märke, fabriker och byggnader förlorat sitt värde. Han säger att det beror på att investerarna främst är intresserade av pengarna företaget har på hand. De 22 investerare som Bloomberg följer rekommenderar andra att investera i HTC. Tillverkaren planerar att sänka sina kostnader och fokusera på toppmodeller för att få in mer pengar. Enligt företagets ekonomichef Chia-Lin Chang så ska detta visa sina resultat inom första kvartalet nästa år, från början på januari till slutet på mars.
– Vi tror inte att dessa åtgärder är tillräckliga för att vända HTC under de närmaste två åren, sade Birdy Lu, en analytiker från Deutsche Bank AG i en rapport den 7 augusti.
Lu refererar till konkurrensen på marknaden med Iphone och Samsung, och att HTC kanske förlorar marknadsandelar till kinesiska märken som Huawei och Xiaomi i budgetmarknaden.
För att HTC ska återhämta sig krävs ett smått mirakel. Ett av dess största experiment just nu är HTC Vive, ett virtual reality headset som är till för hemmabruk. Produkten ska lanseras senare i år men virtual reality är fortfarande en ny och okänd marknad så det blir en tuff kamp för tillverkaren att återhämta sig.
