-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Varken bekräftar eller dementerar
Huawei är tysta om skärmproblem på Mate 20 Pro
Efter många rapporter om Mate 20 Pro med gröna skärmkanter har Huawei varken bekräftat eller dementerat skärmproblem, men man ifrågasätter inte heller de som reklamerar telefonerna.
Efter att Huawei Mate 20 Pro kommit till butiker började det dyka upp rapporter om telefoner med grönaktiga skärmkanter, något som syntes tydligt i mörker med låg ljusstyrka på skärmen. Eftersom problemet på de allra nyaste skärmarna uppstod efter ett par dagar och ett liknande problem förekom när Nexus 4 lanserades var slutsatsen att det berodde på felaktigt limmade skärmar där limmet ännu inte hade torkat ordentligt.
Förutom i Sverige har vi hittat rapporter om problemet i Finland, Storbritannien, Australien och Singapore. Den australiensiska återförsäljaren Optus har bekräftat att problemet förekommer och att man erbjuder byte mot en felfri enhet eller återköp till de som drabbats. Däremot har Huawei själva varken bekräftat eller dementerat problemen. I Storbritannien dök det upp ett uttalande om att naturliga variationer på skärmen kan förekomma, men Huawei var snabba med att dementera att det uttalandet som kom från en forumadministratör var officiellt från Huawei.
Långtifrån alla telefoner är drabbade, men samtidigt har kunnat ta del av mer än ett dussin förstahandsrapporter bara här från Sverige. Det finns två skärmleverantörer till Mate 20 Pro, och problemen verkar främst ha drabbat modeller med skärm från LG, medan de med skärm från BOE verkar vara mer förskonade.
Såvitt vi känner till har ingen som drabbats i Sverige haft några problem med att lämna tillbaka eller byta ut telefonen mot ett fungerande exemplar, även om vi hört om användare som fått byta telefon mer än en gång innan de fått en Mate 20 Pro utan gröna skärmkanter. Huawei i Sverige har valt att inte kommentera frågan när vi sökt dem, vilket är rimligt för ett globalt företag, och med tanke på att man också tagit tillbaka alla defekta enheter har vi inga invändningar mot hur man skött ärendet här i Sverige.
