-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Varken bekräftar eller dementerar
Huawei är tysta om skärmproblem på Mate 20 Pro

Efter många rapporter om Mate 20 Pro med gröna skärmkanter har Huawei varken bekräftat eller dementerat skärmproblem, men man ifrågasätter inte heller de som reklamerar telefonerna.
Efter att Huawei Mate 20 Pro kommit till butiker började det dyka upp rapporter om telefoner med grönaktiga skärmkanter, något som syntes tydligt i mörker med låg ljusstyrka på skärmen. Eftersom problemet på de allra nyaste skärmarna uppstod efter ett par dagar och ett liknande problem förekom när Nexus 4 lanserades var slutsatsen att det berodde på felaktigt limmade skärmar där limmet ännu inte hade torkat ordentligt.
Förutom i Sverige har vi hittat rapporter om problemet i Finland, Storbritannien, Australien och Singapore. Den australiensiska återförsäljaren Optus har bekräftat att problemet förekommer och att man erbjuder byte mot en felfri enhet eller återköp till de som drabbats. Däremot har Huawei själva varken bekräftat eller dementerat problemen. I Storbritannien dök det upp ett uttalande om att naturliga variationer på skärmen kan förekomma, men Huawei var snabba med att dementera att det uttalandet som kom från en forumadministratör var officiellt från Huawei.
Långtifrån alla telefoner är drabbade, men samtidigt har kunnat ta del av mer än ett dussin förstahandsrapporter bara här från Sverige. Det finns två skärmleverantörer till Mate 20 Pro, och problemen verkar främst ha drabbat modeller med skärm från LG, medan de med skärm från BOE verkar vara mer förskonade.
Såvitt vi känner till har ingen som drabbats i Sverige haft några problem med att lämna tillbaka eller byta ut telefonen mot ett fungerande exemplar, även om vi hört om användare som fått byta telefon mer än en gång innan de fått en Mate 20 Pro utan gröna skärmkanter. Huawei i Sverige har valt att inte kommentera frågan när vi sökt dem, vilket är rimligt för ett globalt företag, och med tanke på att man också tagit tillbaka alla defekta enheter har vi inga invändningar mot hur man skött ärendet här i Sverige.