- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Jätten ändrar inställning
Huawei ska fokusera på lågbudget-segmentet
        Huaweis vd Ren Zhengfei har vid ett internt möte gjort klart att företagets strategi för att sälja fler smartphone-enheter framöver är en satsning på lågbudgetmarknaden. Det hela är aningen förvånande, med tanke på att Huawei så sent som i somras aviserade att man tänkte lämna lågbudgetmarknaden.
Huawei har på senare år trummat hårt för sina toppmodeller och i någon mån också lyckats profilera sig som ett high end-märke på Android-sidan. Och i somras klarggjorde Huwaei att man tänkte lägga ned sina satsningar på lågbudgetmarknaden. Uppenbarligen har man dock ändrat åsikt, för nu är det plötsligt annat ljud i skällan. Strategin för att sälja fler enheter framöver handlar nu nämligen just om lågbudgettelefoner, enligt Huaweis vd Ren Zhenfei. Han menar att ett fokus på lågbudgetsegmentet är avgörande för att försvara high end-verksamheten. Dessutom påpekar Zhenfei att lejonparten av världens smartphone-marknad består av konsumenter som köper just lågbudgettelefoner.
En utmaning
Det är dock svårt att lyckas på lågbudgetmarknaden, inte minst då intäkterna från försäljningen blir lägre. Det var också huvudskälet till att Huawei i somras sade sig vilja lämna lågbudgetsegmentet. Men framgångarna för mellansegments-varumärket Honor har gjort att man nu lägger mer resurser där, något som innebär en ökad möjlighet att konkurrera på lågbudget-orienterade marknader som Sydostasien och Indien.