-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Jätten ändrar inställning
Huawei ska fokusera på lågbudget-segmentet

Huaweis vd Ren Zhengfei har vid ett internt möte gjort klart att företagets strategi för att sälja fler smartphone-enheter framöver är en satsning på lågbudgetmarknaden. Det hela är aningen förvånande, med tanke på att Huawei så sent som i somras aviserade att man tänkte lämna lågbudgetmarknaden.
Huawei har på senare år trummat hårt för sina toppmodeller och i någon mån också lyckats profilera sig som ett high end-märke på Android-sidan. Och i somras klarggjorde Huwaei att man tänkte lägga ned sina satsningar på lågbudgetmarknaden. Uppenbarligen har man dock ändrat åsikt, för nu är det plötsligt annat ljud i skällan. Strategin för att sälja fler enheter framöver handlar nu nämligen just om lågbudgettelefoner, enligt Huaweis vd Ren Zhenfei. Han menar att ett fokus på lågbudgetsegmentet är avgörande för att försvara high end-verksamheten. Dessutom påpekar Zhenfei att lejonparten av världens smartphone-marknad består av konsumenter som köper just lågbudgettelefoner.
En utmaning
Det är dock svårt att lyckas på lågbudgetmarknaden, inte minst då intäkterna från försäljningen blir lägre. Det var också huvudskälet till att Huawei i somras sade sig vilja lämna lågbudgetsegmentet. Men framgångarna för mellansegments-varumärket Honor har gjort att man nu lägger mer resurser där, något som innebär en ökad möjlighet att konkurrera på lågbudget-orienterade marknader som Sydostasien och Indien.