-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Annonsfri AI
Ingen reklam via Amazons Alexa

Kommer vi en dag att få reklambudskap mellan varven även när vi använder AI-assistenter? Nej, inte inom överskådlig tid i alla fall, om Amazon får bestämma.
Vi har börjat vänja oss vid att annonser dyker upp i alla möjliga – och ibland till synes omöjliga – sammanhang. Speciellt på den digitala arenan blir vi ständigt överösta med kommersiella budskap, såvida vi inte betalar i någon annan ände, med exempelvis en prenumerationsavgift. Men om Amazon får bestämma – vilket de just nu tycks få – så lär det dröja innan våra AI-assistenter börjar göra reklam för diverse produkter och tjänster. Enligt uppgifter från källor till The Information så ska Amazon nämligen ha tackat nej till flera förslag om annonser via deras AI-assistent Alexa. Inte minst Sony sägs ha försökt få till stånd annonsering via det Jeopardy-spel som finns på plattformen, något som Amazon dock ska ha vägrat. Och så länge marknadsledande Amazon tackar nej, så lär företagen bakom de konkurrerande tjänsterna sannolikt också göra det. Det går förstås ändå att tjäna pengar på AI-assistenterna. När det gäller just Alexa så finns till exempel möjligheten att utveckla skräddarsydda så kallade ”färdigheter” (eller skills, om man så hellre vill), som kan knytas till prenumerationstjänster av olika slag. Men reklambudskap i stil med radions reklamavbrott lär vi i alla fall slippa ett tag till.