-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Annonsfri AI
Ingen reklam via Amazons Alexa
Kommer vi en dag att få reklambudskap mellan varven även när vi använder AI-assistenter? Nej, inte inom överskådlig tid i alla fall, om Amazon får bestämma.
Vi har börjat vänja oss vid att annonser dyker upp i alla möjliga – och ibland till synes omöjliga – sammanhang. Speciellt på den digitala arenan blir vi ständigt överösta med kommersiella budskap, såvida vi inte betalar i någon annan ände, med exempelvis en prenumerationsavgift. Men om Amazon får bestämma – vilket de just nu tycks få – så lär det dröja innan våra AI-assistenter börjar göra reklam för diverse produkter och tjänster. Enligt uppgifter från källor till The Information så ska Amazon nämligen ha tackat nej till flera förslag om annonser via deras AI-assistent Alexa. Inte minst Sony sägs ha försökt få till stånd annonsering via det Jeopardy-spel som finns på plattformen, något som Amazon dock ska ha vägrat. Och så länge marknadsledande Amazon tackar nej, så lär företagen bakom de konkurrerande tjänsterna sannolikt också göra det. Det går förstås ändå att tjäna pengar på AI-assistenterna. När det gäller just Alexa så finns till exempel möjligheten att utveckla skräddarsydda så kallade ”färdigheter” (eller skills, om man så hellre vill), som kan knytas till prenumerationstjänster av olika slag. Men reklambudskap i stil med radions reklamavbrott lär vi i alla fall slippa ett tag till.