-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Annonsfri AI
Ingen reklam via Amazons Alexa

Kommer vi en dag att få reklambudskap mellan varven även när vi använder AI-assistenter? Nej, inte inom överskådlig tid i alla fall, om Amazon får bestämma.
Vi har börjat vänja oss vid att annonser dyker upp i alla möjliga – och ibland till synes omöjliga – sammanhang. Speciellt på den digitala arenan blir vi ständigt överösta med kommersiella budskap, såvida vi inte betalar i någon annan ände, med exempelvis en prenumerationsavgift. Men om Amazon får bestämma – vilket de just nu tycks få – så lär det dröja innan våra AI-assistenter börjar göra reklam för diverse produkter och tjänster. Enligt uppgifter från källor till The Information så ska Amazon nämligen ha tackat nej till flera förslag om annonser via deras AI-assistent Alexa. Inte minst Sony sägs ha försökt få till stånd annonsering via det Jeopardy-spel som finns på plattformen, något som Amazon dock ska ha vägrat. Och så länge marknadsledande Amazon tackar nej, så lär företagen bakom de konkurrerande tjänsterna sannolikt också göra det. Det går förstås ändå att tjäna pengar på AI-assistenterna. När det gäller just Alexa så finns till exempel möjligheten att utveckla skräddarsydda så kallade ”färdigheter” (eller skills, om man så hellre vill), som kan knytas till prenumerationstjänster av olika slag. Men reklambudskap i stil med radions reklamavbrott lär vi i alla fall slippa ett tag till.