-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Minskad efterfrågan på AR och VR
Intresset för andra verkligheter allt svalare

2022 blev inte något bra år om man håller på med virtuella och förstärkta verkligheter.
Enligt en ny rapport från IDC så sjönk globala leveranserna av headset för virtuella och förstärkta verkligheter, VR och AR, över 20 procent under 2022 jämfört med året innan. Ett par av anledningarna till minskningen på 20,9 procent uppges vara en fortsatt ekonomisk motvind samt att marknaden anser att det finns för alternativ på olika enheter. Enligt IDC levererades sammanlagt 8,8 miljoner enheter under 2022, och då var enheterna från Meta dominerande med en andel på 80 procent. På andra plats placerar IDC ByteDances Pico-modell med en andel på 10 procent.
Just Metas dominans uppges vara ett av de stora problemen, och IDC citerar Nreals forskningschef Jitesh Ubrani som säger att Meta Platforms har byggt "en vallgrav" med "olika första- och tredjepartsinnehåll". Enligt Ubrani kan detta dock vara möjligheten för konkurrenter som Nreal, Sony och Apple att skapa annat innehåll och därmed bidra till konkurrens.