-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Minskad efterfrågan på AR och VR
Intresset för andra verkligheter allt svalare
2022 blev inte något bra år om man håller på med virtuella och förstärkta verkligheter.
Enligt en ny rapport från IDC så sjönk globala leveranserna av headset för virtuella och förstärkta verkligheter, VR och AR, över 20 procent under 2022 jämfört med året innan. Ett par av anledningarna till minskningen på 20,9 procent uppges vara en fortsatt ekonomisk motvind samt att marknaden anser att det finns för alternativ på olika enheter. Enligt IDC levererades sammanlagt 8,8 miljoner enheter under 2022, och då var enheterna från Meta dominerande med en andel på 80 procent. På andra plats placerar IDC ByteDances Pico-modell med en andel på 10 procent.
Just Metas dominans uppges vara ett av de stora problemen, och IDC citerar Nreals forskningschef Jitesh Ubrani som säger att Meta Platforms har byggt "en vallgrav" med "olika första- och tredjepartsinnehåll". Enligt Ubrani kan detta dock vara möjligheten för konkurrenter som Nreal, Sony och Apple att skapa annat innehåll och därmed bidra till konkurrens.