-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Siffror
Ipad Pro slår Surface

Ipad Pro kritiserades av många, men det märks inte på de som köpte den.
Det är IDC som sammanställt siffror för såväl fjärde kvartalet förra året som 2015 i stort när det gäller surfplattor. Det mest uppseendeväckande bland de siffrorna är att det gick förhållandevis bra för Apples Ipad Pro. När vi testade den tyckte vi att den behövde bli betydligt bättre för att kunna mäta sig mot exempelvis Microsoft Surface Pro 4, men sett till försäljningssiffror slå faktiskt Apple microsofts betydligt mer hyllade hybridplatta.
Surface Pro 4 ligger däremot i helt rätt kategori, då varianter med löstagbart tangentbord var den kategori surfplattor som fördubblade sin försäljning. Vanliga surfplattor tappade dock, jämfört med samma kvartal året innan gick försäljningen ner 21,1 procent.
Surfplattor i sig har stagnerat rejält också, med hela produktgruppen i en nedåtgående trend där det såldes 10 procent färre surfplattor under 2015 än året innan.