-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Olika bud om projektets ambitionsnivå
Källor hävdar att Facebook och Ray-Ban har AR-glasögon på gång

Ett par AR-glasögon som på sikt ska kunna ersätta våra smartphones, eller ett par fotoglasögon i stil med Snaps Spectacles? Det är frågan.
Det kommer nu uppgifter från flera olika källor som påstås ha insyn i Facebooks verksamhet som till viss del hävdar samma sak, nämligen att Facebook och företaget Luxottica (som bland annat äger varumärket Ray-Ban) tillsammans ska ha ett par glasögon under utveckling. Exakt vilken typ av glasögon det handlar om är därmeot föremål för delade uppfattningar. Enligt källor som den amerikanska tv-kanalen CNBC har talat med så ska det vara ett tämligen ambitiöst projekt, som går ut på att ta fram ett slags augmented reality-glasögon (tänk en sofistikerad version av Google Glass) som på sikt ska kunna ersätta våra smartphones helt och hållet. Projekltet ska gå under kodnamnet Orion och produkten ska finnas på marknaden någon gång mellan 2023 och 2024, hävdar källorna. Man ska bland annat kunna ta emot samtal med dem, samt se flöden från sociala medier projicerade på glaset.
Men samtidigt kommer uppgifter från källor till The Information som pekar på en betydligt mindre spejsad produkt. Enligt dem ska projektet gå under kodnamnet Stella, och det ska röra sig om ett par glasögon som primärt för tankarna till Snaps fotoglasögon Spectacles. Glasögonen ska även vara rustade med en AI-assistent som man ska använda för att styra dem. Glasögonen ska finnas på marknaden under ”de närmaste åren”, hävdar The Informations källor. Varken Facebook eller Luxottica vill kommentera uppgifterna, och vad som stämmer återstår förstås att se. Det är ju inte heller omöjligt att Facebook har båda koncepten under utveckling och att Luxottica skulle kunna vara inblandad i båda projekten.