Krönika

Mobile World Congress 2017: Inte mycket mobiler

Årets upplaga av Mobile World Congress var ovanligt fattig på nya mobiler. Vi förklarar varför.

Publicerad Uppdaterad

Mobile World Congress 2017 i Barcelona börjar gå mot sitt slut och det är läge att sammanfatta årets trender.

5G var den givna rubriken på det mesta i år, men det är en rubrik för operatörer och nätverksutrustning, inte mobiler. Dels för att nätverken måste byggas ut innan det är någon idé att börja tänka på 5G-mobiler, dels för att 5G faktiskt inte främst är tänkt att användas av mobiltelefoner, utan snarare att avlasta 4G-nätet till mobiltelefoni genom att låta maskin-till-maskinkommunikation gå via 5G. En orsak till det är att vi kan räkna med att 5G på grund av högre frekvensband kommer att ha mycket sämre räckvidd.

5G-demonstrationerna stod som spön i backen på mässan. De går alla ut på att visa hur snabbt data går, och med hur liten fördröjning. De säger alla egentligen mindre än ett faktablad, och de vore hur enkla som helst att fejka. De är helt enkelt mest intressanta för de direkt inblandade.

Vad gäller nya mobiler visade sig flaskhalsen vara inte mobiltillverkarna, inte chipsetutvecklarna utan halvledarfabrikerna som helt enkelt inte fått ut några kretsar med nästa generations mobilteknik på marknaden ännu. Varken Qualcomm, Mediatek eller Huawei har några nya kretsar att sätta i mobiltelefonerna ännu, och därför hade tillverkarna att välja mellan att lansera mobiler med höstens lätt upphottade version av förra årets mobilplattformar eller att vänta till senare. Bara LG och Huawei valde det förra.

Vi såg inte någon mängd mobiltelefoner med extra mycket skärm på framsidan (bara G6), och i princip inget Force Touch. Virtual Reality fanns överallt, men det hade sitt genombrott förra året. I år är mer känslan försiktigt framflyttade positioner i väntan på standarder.

Det var väl därför en nylansering av en 17 år gammal mobil kunde stjäla showen. Nya Nokia 3310 är på alla sätt en gsm-mobil för utvecklingsländer som ingen användare som vill göra mer än att ringa och skicka kortare sms skulle köpa, men tack vare smart marknadsföring från HMD Global var det ändå telefonen alla ville prova.

Men jag tycker ändå att HMD Global i konkurrens med Lenovo stod för de mest intressanta nya mobilerna på mässan: Nokia 5 och Moto G5. Två mobiler med nästan identiska specifikationer, högupplöst 5,2 tumsskärm, Snapdragon 430, riktigt bra kamera, Snyggt designat metallskal, och en helt ren Androidversion. Bägge till en prislapp på 2000 kronor. Så lite kostar numera en laggfri mobiltelefon med bra kamera och premiumdesign. Det är utveckling.