-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Tufft tredjekvartal för techjätten
Kraftig nedgång för Googles AI-högtalare

Google har länge flåsat Amazon i nacken när det gäller marknadsandelar i AI-högtalarsegmentet. Men tredje kvartalet blev ingen klang- och jubelföreställning.
Det är analysfirman Canalys som kommit med färska siffror rörande den globala marknaden för AI-högtalare under årets tredje kvartal. Och siffrorna visar att Googles produkter rasar rejält, från en marknadsandel på över 30 procent till bara 12 procent. Samtidigt har Amazon gått starkt framåt och noteras för en tillväxt på 66 procent jämfört med samma kvartal 2018. Amazon sålde inte mindre än 10,4 miljoner AI-högtalare under kvartalet och drar således ifrån konkurrenterna och befäster sin ställning som den största aktören i segementet
Canalysanalytikern Jason Low konstaterar att Google till följd av den minskade försäljningen har sett sig nödgade att inleda flera nya samarbeten. Inte minst så har man sedan en tid tillbaka erbjudit amerikanska användare en gratis Google Home Mini-enhet tillsammans med abonnemang hos den svenska streamingjätten Spotify. Canalyssiffrorna visar även att AI-enheter med skärmar går mycket starkt framåt. För den kategorin produkter så noteras en ökning med hela 500 procent globalt mellan juli och september. Även i den kategorin så är det Amazon som är klart starkast.