-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tufft tredjekvartal för techjätten
Kraftig nedgång för Googles AI-högtalare

Google har länge flåsat Amazon i nacken när det gäller marknadsandelar i AI-högtalarsegmentet. Men tredje kvartalet blev ingen klang- och jubelföreställning.
Det är analysfirman Canalys som kommit med färska siffror rörande den globala marknaden för AI-högtalare under årets tredje kvartal. Och siffrorna visar att Googles produkter rasar rejält, från en marknadsandel på över 30 procent till bara 12 procent. Samtidigt har Amazon gått starkt framåt och noteras för en tillväxt på 66 procent jämfört med samma kvartal 2018. Amazon sålde inte mindre än 10,4 miljoner AI-högtalare under kvartalet och drar således ifrån konkurrenterna och befäster sin ställning som den största aktören i segementet
Canalysanalytikern Jason Low konstaterar att Google till följd av den minskade försäljningen har sett sig nödgade att inleda flera nya samarbeten. Inte minst så har man sedan en tid tillbaka erbjudit amerikanska användare en gratis Google Home Mini-enhet tillsammans med abonnemang hos den svenska streamingjätten Spotify. Canalyssiffrorna visar även att AI-enheter med skärmar går mycket starkt framåt. För den kategorin produkter så noteras en ökning med hela 500 procent globalt mellan juli och september. Även i den kategorin så är det Amazon som är klart starkast.