Krönika: Turbulent tid för mobiltillverkarna
Det är inte lätt att vara mobiltelefontillverkare. Kraven på ständigt nya modeller är stenhårt, och hårt vunna marknadsandelar kan vara bortraderade på nolltid. Det får inte minst Sony Ericsson nu märka av. Efter ett mycket starkt 2007 tappar man farten litet första kvartalet, och plötsligt är man inte längre världens fjärde största mobiltillverkare.
Nokia varnar också för tuffare tider, men lär behålla sin 40-procentiga del av kakan ohotad. Främst för att företaget är ensamt om att ha volymer tillräckligt stora för att kunna producera riktigt billiga telefoner till utvecklingsländer, vilket utgör en stor del av Nokias försäljning. Som jämförelse står Nokias telefoner i N-serien för mindre än 10 procent av företagets totala försäljning.
De asiatiska företagen verkar mindre drabbade av konjunkturvändningen. LG går som tåget, och Samsung kommer säkert prestera något liknande. Att däremot Motorola inte tappar mer än man gör ter sig från svensk horisont obegripligt. Företaget har förstås en lojal hemmamarknad i USA, som råkar vara världens tredje största, men förr eller senare måste även de tröttna på att Motorola fortsätter att släppa allt mer föråldrade telefoner med marginellt uppdaterade skal.
Innan året är slut kommer vi nog att få se fler omkastningar i positionerna bland de fem största mobiltillverkarna.