-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Mer som dom andra
Kommentar: Oneplus-förändringen har redan börjat

Vad är det som gör Oneplus unika och kommer det att leva kvar nu när de allt mer integreras med Oppo? Förändringen blev tydlig redan för något år sedan.
För att bli riktigt bra på något behöver man ofta fokusera på det och lägga andra saker åt sidan. Det var precis det här som gjorde Oneplus till en framgång i inledningen. De gjorde bara ett flaggskepp om året och de fokuserade på ett fåtal olika egenskaper. De har till exempel alltid varit i absolut framkant när det gäller prestanda och då framförallt kontra prislapp. Telefonerna hade aldrig någon särskilt bra kamera, de var inte vattentåliga, de var sena med trådlös laddning. Men de fokuserade på några saker och gjorde de sakerna bra.
Till det kommer marknadsföringen. Det är ett annat område där Oneplus lyckats. Den tydligaste framgångssagan är så klart att det Oneplus telefoner från starten inte var tillgängliga för alla. För att ens få möjligheten att köpa ett exempel av Oneplus One, deras första telefon, var du tvungen att ha en inbjudan. Oneplus skaffade sig snabbt en trogen användarskara. Själva hävdar de att det till stor del är deras lyhördhet och att de forum de har där användare får komma till tals driver till stor del bestämmer hur framtidens telefoner ska utvecklas, men det är så klart enkelt att säga och kan även det ses lite som ett marknadsföringstrick. På senaste tiden när Oneplus utökat sitt sortiment och spretar i fler olika riktningar, de har helt enkelt breddat sin målgrupp, så är det tydligt att de har svårt att göra alla nöjda.
Det för oss in på Oneplus förändringsresa, för den har pågått en tid och tecknen har varit flera. Inte bara ett flaggskepp utan flera, där till exempel det ena har kurvad skärm och det andra har platt. Introduktionen av Oneplus Nord som är enklare, billigare telefoner är ett annat tecken. I det formatet är det så klart en utmaning för Oneplus att fortfarande behålla upplevelsen av ett blixtsnabbt gränssnitt.
I samma veva har också den ena grundaren av Oneplus slutat och den andra gått in som ledare även för systervarumärket, moderbolaget, konkurrenten, samarbetspartnern eller vad man nu vill kalla Oneplus.
Den största frågan nu. Dessutom något av en symbolfråga är vad som ska hända med Oneplus gränssnitt Oxygen OS. Att som tillverkare underhålla två olika gränssnitt känns som slöseri med pengar, så det rimliga beslutet är så klart att man tar det bästa från Oppos Color OS och Oneplus Oxygen OS och gör till ett. Nyligen gjorde Oneplus, men på ett så begränsat vis så jag har svårt att förstå de protester som följde.
Kanske har Oneplus tappat de mest inbitna entusiasterna och är redan som alla andra.