Mitt liv som kund

Krönika: En vanlig dag hos Comviq

Om det här inte är driftsstörningar undrar jag hur en dag med driftsstörningar ser ut för Comviq.

Publicerad Uppdaterad

Det började med att jag behövde ett kontantkort från Comviq. Både mitt jobbabonnemang och mitt privatabonnemang använder Telias nät och jag skulle kolla upp en sak på Tele2:s nät. Att köpa ett kontantkort från Comviq och ladda det borde vara det enklaste sättet att kolla det, tänkte jag. Så här i efterhand är jag inte lika säker.

Jag köpte mitt kontantkort i den lokala spelbutiken, och ett värdebevis också, för säkerhets skull. Kortet måste ju tankas innan det fungerar. På kuvertet till sim-kortet står det att Comviq rekommenderar att man installerar deras app också för bästa upplevelsen, så det ska jag så klart göra. Appen beter sig rätt konstigt, står ofta och snurrar utan att visa något. Jag måste logga in med bank-ID, och registrera mitt nummer, men det anges som ogiltigt när jag försöker. Okej, numret är kanske inte aktiverat innan jag tankat det, det var ju i och för sig för att tanka som jag installerade appen, det här var bökigare än jag minns att kontantkort var. Men det går väl lika bra på det gamla hederliga viset, med *99*och koden på värdebeviset.

“Du kan just nu inte tanka ditt kontantkort. Försök igen senare.” får jag som meddelande upprepade gånger.

Det började med att jag behövde ett kontantkort från Comviq. Både mitt jobbabonnemang och mitt privatabonnemang använder Telias nät och jag skulle kolla upp en sak på Tele2:s nät. Att köpa ett kontantkort från Comviq och ladda det borde vara det enklaste sättet att kolla det, tänkte jag. Så här i efterhand är jag inte lika säker.

Jag köpte mitt kontantkort i den lokala spelbutiken, och ett värdebevis också, för säkerhets skull. Kortet måste ju tankas innan det fungerar. På kuvertet till sim-kortet står det att Comviq rekommenderar att man installerar deras app också för bästa upplevelsen, så det ska jag så klart göra. Appen beter sig rätt konstigt, står ofta och snurrar utan att visa något. Jag måste logga in med bank-ID, och registrera mitt nummer, men det anges som ogiltigt när jag försöker. Okej, numret är kanske inte aktiverat innan jag tankat det, det var ju i och för sig för att tanka som jag installerade appen, det här var bökigare än jag minns att kontantkort var. Men det går väl lika bra på det gamla hederliga viset, med *99*och koden på värdebeviset.

“Du kan just nu inte tanka ditt kontantkort. Försök igen senare.” får jag som meddelande upprepade gånger.

Här någonstans, efter en dryg halvtimmes strul, börjar jag på allvar misstänka att Comviq har någon allvarligare driftstörning. Men nej, när jag går in på nätet och deras karta över driftstörningar ska nätet fungera normalt där jag befinner mig. “Driftsstörningar kanske det bara räknas som när nätet är nere, men de kan ju ha andra problem med driften”, tänker jag, och går in på Comviqs Facebooksida. Här om någonstans borde man ju kunna hitta färsk information om problem med tjänsten.

Det gör jag inte, Comviq verkar tycka att allt är som vanligt. I kommentaren till en orelaterad postning kan jag läsa om en användare som verkar ha ungefär samma problem med appen som jag har, och med att koppla upp sig mot nätet. Han har dessutom, oroväckande nog, haft det i över ett dygn. Comviq hänvisar i svaret till kartan över driftstörningar.

Telefonkö med förhinder

Jag ringer kundtjänst, och får veta att det är mer än 50 minuters telefonkö, men om jag vill kan jag lägga på och bli uppringd när det är min tur. Det låter som en bra idé.

Medan jag väntar gör jag några försök till att registrera mitt värdebevis, och faktiskt får jag till slut beskedet att mitt kort kommer att laddas inom kort. Detta har dock fortfarande inte hänt när Comviqs support så småningom ringer upp.

När jag svarar är det tyst i luren. Helt tyst. Efter någon minut när jag försäkrat att jag inte hör dem lägger de på, och de ringer inte upp igen.

Nu börjar jag på allvar bli orolig för Comviqs skull, de verkar ju ha generalhaveri på hela sitt system. Jag lyckas till slut nå fram till Comviqs kundtjänst, inte på telefon men via chatt. De frågar om jag försökt att registrera värdebeviset via appen och jag förklarar att appen just när jag chattar med dem är stendöd. 

Mina frågor om de har det jobbigt på jobbet när ingenting funkar viftas bort. Ja, det verkar som om de tycker att detta är en helt vanlig dag på jobbet. De hjälper mig att kontrollera med mobilen att telefonen mycket riktigt inte har laddat värdebeviset två timmar efter att jag slagit in koden och fått den bekräftad, och tycker de att det är märkligt är det ingenting de visar. De kan tyvärr inte kontrollera från deras sida om värdebeviset registrerats, eftersom de “inte kommer åt just den delen av systemet just nu”. Hon får det att låta som om precis allting annat utom just det jag frågar efter fungerar perfekt just nu.

“Nu kom jag in i systemet” skriver kundtjänstpersonen i chatten och jag kan nästan höra ett litet tjut av glädje mellan raderna. Jo, mitt värdebevis har registrerats, sett från deras ände är numret aktiverat och tankat med värdebevis, fast mobilen fortfarande hävdar motsatsen. Jag får helt enkelt ha tålamod och räkna med att det löser sig så småningom.

Det gör det också, efter ytterligare någon timme är numret aktivt. Jag lyckas aldrig få bekräftat av appen att numret registrerats men bestämmer mig för att det är överkurs. Jag har slitit nog med Comviq för en dag.

Och jag tänker att antingen har Comviq just genomgått något slags totalhaveri på sitt system samtidigt som man sagt åt sin personal att hålla fasaden uppe och låtsas som allt funkar som det ska medan de löser det tekniska. Eller så var det faktiskt en helt vanlig dag hos Comviq, och det är alltid så här hos dem.