https://www.mobil.se/nyheter/kronikor/kronika-honor-huawei-och-mystiken-tatnar
565679
Missade möjligheter

Krönika: Honor, Huawei och mystiken tätnar

Vi har tidigare rapporterat om att Honor och Huawei går skilda vägar. Jag tänkte då att syftet och strategin skulle bli tydligare när man ser resultatet, men det är precis tvärt om.

Den senaste tiden har vi märkt allt mer skillnad mellan Honor och Huawei och det handlar framförallt om hur synliga telefonerna faktiskt är när det drar ihop sig för dig som kund att göra ett köp. 

Fortfarande har telefonerna från Honor i praktiken mycket gemensamt med telefonerna från Huawei, vilket märks på allt från gränssnittet kallat EMUI till komponenter som Kirin-systemchippet och mycket annat. Det är helt enkelt tydligt, precis det som Honor och Huawei säger, att båda varumärkena hör till Huawei Group.

Strategin från bolagets sida om den här uppdelningen i två varumärken har aldrig varit särskilt klar för mig, trots att jag frågat Huaweis representanter många gånger och fått delvis olika svar. Det har framförallt talats om en yngre målgrupp för Honor än för Huawei, lägre priser och enbart försäljning online, vilket tydligt inte stämt i Sverige, men det är något man ändå bestämt hävdat.

Med Honors senaste flaggskepp Honor 10, som vi för övrigt inte var alls imponerade av när vi testade, märks tydlig skillnad och att Honor tappat en del av sitt grepp i Sverige. Varumärket etablerades i Sverige framförallt kanske med deras reklamsamarbete med artisten Petter. Från att Honor funnits med hos de stora operatörerna och även i många butikskedjor har idag ingen av de stora operatörerna Honor i sitt sortiment. Telia hade fram till 7 augusti Honor 9 med i sitt sortiment på hemsidan, men nu är även den borta.

För den som inte hängt med i turerna så handlar separationen där Honor och Huawei blir mer fristående att man visserligen fortfarande ska ha gemensam service för garantiärenden, men när det gäller försäljning ska konkurrera med varandra i princip som man konkurrerar även med andra mobilvarumärken. För den som köpt en Honor-telefon tidigare ska garantier och liknande alltså fortfarande gälla och uppdelningen ska inte innebära några problem.  

Med en så stark ställning som Honor hade i Sverige och kanske framförallt i våra grannländer är jag förbryllad över strategin från Huawei Group. Att lämna en sådan stark position, ja närmast frivilligt ge upp den, gör ju att uppstickare som Oppo, Xiaomi och Oneplus har en stor möjlighet att ta den målgrupp Honor tappar istället för att den som tidigare ska tillfalla något av de två varumärkena i Huawei Group.

Ämnen