Annons

Microsoft vs Google vs Samsung vs användarna

Krönika: Samsung och konflikten med Google och de egna kunderna

När uppgifter om att Samsung tänkte ersätta Google med Bing som standardsök i sina telefoner väckte det uppmärksamhet. Situationen är dock mer komplicerad än så.

Publicerad Uppdaterad

Samsung verkar lite villrådiga. De har under åren som gått växlat mellan att utveckla många egna tjänster och anpassningar för att tidvis istället låta andra, som Google eller Microsoft, göra jobbet.

Genom att använda Android har Samsung ett naturligt samarbete med Google. Funktioner i Meet och Duo har integrerats i systemet och Google Messages blev till exempel 2022 standardapp för meddelanden på Galaxy-mobiler, ett viktigt steg för att driva meddelandestandarden RCS. Samtidigt har Samsung en egen appbutik vid sidan av Google Play, Galaxy Store, så de är ändå tydliga med att de inte helt är i Googles händer.

Från att ha haft det egna Samsung Cloud för att synka bilder med molnet och andra enheter har Samsung även gått över till att använda Microsofts OneDrive för just synk av fotogalleriet. Och samarbetet med Microsoft har fördjupats för att inkludera fler av bolagets tjänster.

Samsung verkar lite villrådiga. De har under åren som gått växlat mellan att utveckla många egna tjänster och anpassningar för att tidvis istället låta andra, som Google eller Microsoft, göra jobbet.

Genom att använda Android har Samsung ett naturligt samarbete med Google. Funktioner i Meet och Duo har integrerats i systemet och Google Messages blev till exempel 2022 standardapp för meddelanden på Galaxy-mobiler, ett viktigt steg för att driva meddelandestandarden RCS. Samtidigt har Samsung en egen appbutik vid sidan av Google Play, Galaxy Store, så de är ändå tydliga med att de inte helt är i Googles händer.

Från att ha haft det egna Samsung Cloud för att synka bilder med molnet och andra enheter har Samsung även gått över till att använda Microsofts OneDrive för just synk av fotogalleriet. Och samarbetet med Microsoft har fördjupats för att inkludera fler av bolagets tjänster.

Att de här sammarbetena helt skulle kretsa kring vad användarna efterfrågar tror jag inte. Ofta kan nog istället telefonerna ses som en marknadsföringsplats där Samsung upplåter utrymme för andra företag att synas. Det antagandet stärks inte minst efter att min kollega Elias fick Disney Plus tvångsinstallerad på Samsung Galaxy A54. Att den appen markerades som viktig av Samsung hade säkert mer Disneys synvinkel och ekonomiska uppgörelser mellan dem och Samsung än en genuin omtanke om användaren. Det behöver dock inte vara ett stort problem. Om Samsung genom samarbeten med Microsoft och Disney kan få inkomster på flera sätt och därmed göra telefonerna billigare för konsumenten kan ju det också ha en poäng.

Med sina smarta klockor tog Samsung ett stort steg in i Googles famn när de gick över till Wear OS. Ur min synvinkel har det samarbetet blivit långt ifrån vad man önskat. Ännu över ett år efter att det presenterades så har bara en del av löftena och förhoppningarna infriats. Google Assistant i klockorna fungerar till exempel ännu idag inte som utlovat. Och Samsung verkar helt i Googles händer.

Även i Android på telefonsidan är Samsung givetvis beroende av Google. I grunden säger Googles avtal med mobiltillverkare att användning av Android förutsätter att Googles sökmotor, Google Play och Gmail till exempel är standard. Det är alltså ingen slump att mappen med Googles appar alltid ligger på första startskärmen i en ny Android. Det här har dock luckrats upp, till exempel här i EU och det är därför som vi numera ofta kan få en fråga vid installationen om vi vill använda Google, Ecosia, Yahoo eller Bing som sökmotor i Androidtelefonen.

Samsungs väg framåt är att jonglera sin egen kontroll och egen och andras dominans. De får inte lägga alla ägg i samma korg och de bör balansera samarbeten med andra med det som faktiskt har potential att göra de egna enheterna och tjänsterna unika.