Mobilerna fortsätter växa

Läsarfrågan: Många saknar de mindre mobilerna

Frågar vi våra läsare är det tydligt att det finns en ouppfylld efterfrågan på smartphones modell mindre.

Publicerad Uppdaterad

Att mobilerna bara blir större och större är rätt tydligt om man tittar tillbaka på längre sikt. De tidiga Iphones och Androidmobilerna känns skrattretande små vid jämförelse i dag. Däremot är det kanske inte lika tydligt på kortare sikt att utvecklingen bara tycks fortsätta. Jämför man årets mobiler med förra årets märker man att det som för bara något år sedan var en "normalstor" mobil nu börjar bli en raritet till förmån för större modeller. Samsung Galaxy S10 är en bit större än vad S9 var, och Huawei P30 har också den krupit upp i storlek jämfört med föregångaren P20. Många tillverkare, som Motorola och Oneplus, gör nu nästan bara modeller i det som tidigare ansågs vara "plus"-storlek.

Vi frågade er läsare vad ni ville ha, och närmare 1700 personer svarade. Det första som sticker ut är just att mobiltelefonens storlek är en viktig egenskap. Bara 7 procent svarade att storleken är mindre viktig än andra egenskaper.

I övrigt får vi en rätt fin normalfördelning centrerad runt det format vi hittar på Iphone XS och Samsung Galaxy S10, som är det populäraste formatet, medan ungefär lika många föredrar större som mindre varianter.

Men i dag finns det ju inga mindre telefoner att köpa. Den senaste är Sony Xperia XZ2 som lanserades för mer än ett år sedan, och från Apples sida är det Iphone SE som började säljas för tre år sedan, som inte längre nytillverkas, och som många håller fast vid medvetna om att det inte finns någon ersättning om den skulle gå sönder.

Vi har alltså en stor grupp användare vars efterfrågan inte tillgodoses. Sverige är förstås en liten marknad, och enligt Samsung är det den större S10 Plus som sålt bäst av deras S10-modeller, men samtidigt är det svårt att tänka sig att vi i Sverige skulle vara unika i att önska oss mindre telefonmodeller.

Det är inte heller första gången vi i en enkät ser hur telefonutbudet skiljer sig från vad våra läsare önskar sig. När vi frågade om materialval på baksidan var det en liten minoritet som föredrog de glasbaksidor som dominerar mobilmarknaden, och till och med plastbaksidor var populärare än det "lyxiga" glaset.

Mobilförsäljningen går neråt, och att säga att det beror på att folk håller fast vid sin gamla mobil längre är ju att sätta ord på det uppenbara. Men kanske handlar det inte så mycket om att mobilutvecklingen går långsammare som att många tycker att de inte kan få en lika bra telefon som den de redan har om de köper en ny? Mobiltillverkarna borde ta sig en funderare här.