-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
High tech-cykel
LeEco lanserar Android-cykel
Det kinesiska företaget LeEco har lanserat en högteknologisk cykel som har blinkers och ett inbyggt Android-system.
Cykeln, som heter ”Super bike”, är ett 30-växlat högteknologiskt tvåhjulsalternativ för miljövänliga tekniknördar. Den har automatiska lampor som aktiveras beroende på hur ljus omgivningen är, laserstrålar som informerar användaren om bredden räcker mellan två objekt för att kunna passera, blinkers för att varna medtrafikanter, knappar för att ta fotografier och ändra strålkastarens inställningar samt ett inbyggt Android-system med ett anpassat operativsystem som LeEco kallar för Bike OS. I grunden är det en inbyggd mobiltelefon med cykelanpassade funktioner. Den kan kopplas upp mot mobilnätverket och självklart kan den även användas för navigering via GPS samt visa färddata som hastighet, men den har även lösningar som att det går att låsa cykelns bakhjul, spåra cykeln om den blir stulen, sätta ett säkerhetslarm, och det finns även en fingeravtrycksläsare som man får förmoda låser upp cykeln med ägarens fingeravtryck. I handtaget finns även en sensor som mäter användarens puls.
Själva pekskärmen sitter i mitten på styrnavet. Knapparna vid handtagen gör det möjligt att bland annat aktivera blinkers med tummen, ringa ett samtal eller höja och sänka volymen. Det finns även tre knappar som sitter på ramen under skärmen.
De ovan nämnda lösningarna kräver så klart en strömkälla. Cykeln har ett inbyggt batteri som laddas via en mikro usb-port, eller via framhjulet när cykeln är i rörelse.
Cykeln kostar omkring 7100 kronor i Kina. I dagsläget finns det inga uppgifter om den även kommer att säljas i Europa.
Fler bilder finns i The Verge-artikeln.