-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Smartare energianvändande
Mälarenergis kunder testar Greenely

Analys av energianvändande ska hjälpa elkunderna att spara pengar på sin energikonsumtion.
Hundratals av Mälarenergis kunder ska få testa Greenely, en mobil applikation som utlovar smartare energianvändande genom algoritmer och analyser av energidata från det smarta elnätet. Tjänsten är helt mjukvarubaserad och kräver alltså ingen särskild utrustning utöver en smartphone. Applikationen analyserar temperaturprognoser, hushållsförutsättningar samt historiska trender med big data-algoritmer och producerar en visualisering av hushållens energibeteenden i form av ett personligt och levande energiträd.
– Att hushållen ska betala hundratals kronor för att få svårtolkad information om antal kWh som förbrukats känns dumt. Vi har valt att utveckla algoritmer som kan tolka den råa datan och presentera den på ett modernt sätt samt göra den fritt tillgänglig 24/7, säger Tanmoy Bari, vd för Greenely.
Enligt Greenely kan kunden uppnå energibesparingar på över 10 procent.
Syftet med projektet tillsammans med Mälarenergi, ett projekt som ska pågå under 2015, är att verifiera den möjliga storskaliga nyttan vid användning av smarta elnät för Sveriges hushåll och energisystem, säger Greenely.
– Här kan vi koppla ihop våra kunder, produkter och data med ny teknik och kundbeteenden inom produktutveckling. Det ska bli spännande att se hur testkunderna tar emot detta, det är ju i slutänden de som avgör om det blir en kommersiell produkt, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg på Mälarenergi.
Greenely är ett bolag från KTH Innovation.