-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
Projekt från Microsofts utvecklingsavdelning
Microsoft ger mobilkamera 3D-funktion
Med relativt enkla medel kan en vanlig mobilkamera mäta avstånd i 3D med hjälp av infrafrött ljus.
På Microsofts utvecklingsavdelning har man tagit fram en teknik som gör att vanliga mobilkameror kan användas för djupmätning och 3D-kartläggning av omgivningen med hjälp av infrarött ljus. Det framgår av en offentlig publikation på hemsidan för utvecklingsavdelningen.
Konceptet går ut på att man först plockar bort det infraröda filtret på en vanlig kamera och ersätter det med ett filter som tvärtom blockerar ljus på andra våglängder än det infraröda spektrumet. Microsoft har sedan också placerat ett antal infraröda leddioder bakom kameran. Med hjälp av mjukvara för ändamålet har utvecklarna sedan registrerat de infraröda strålar som studsar tillbaka till kameran och på sätt beräknat avstånd och tagit fram 3D-modeller av händer och ansikten.
De tester man har gjort har dels gjorts med en vanlig webbkamera ämnad för anslutning till en dator, samt med kameran på en Samsung Galaxy Nexus. I det sistnämnda fallet placerades lysdioderna i ett skräddaranpassat skal för telefonen, utskrivet med en 3D-skrivare.
I bilden ovan, hämtad från rapporten, visas en jämförelse mellan resultaten från mobilkameran (ansiktet till vänster) och den 3D-kartläggningsmetod som sitter i Kinect-enheten för Xbox One (ansiktet till höger). Ansiktet i mitten visar hur stora felmatchningarna är mellan de båda mätmetoderna. Slutsatsen är att den nyframtagna metoden lyckas ge en exakthet som är nästan i samma klass som för en Kinect-enhet. I en video där tekniken demonstreras skymtas olika exempel på hur tekniken kan tillämpas - bland annat genom spel som styrs på ett Kinect-liknande sätt och att det genom att greppa i luften går att zooma in och ut på en karta.
